SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Friday, September 11, 2009

11 September, Lapan Tahun Lalu...

Masih ingatkah kalian tentang satu berita yang menggemparkan isi dunia pada lapan tahun lalu? Keruntuhan World Trade Center (WTC) yang tidak disangka-sangka berlaku. Ketika masyarakat Malaysia sedang nyenyak dibuai mimpi, mercu tanda kebanggaan serta lambang kuasa Amerika Syarikat jatuh menyembah bumi. Misteri di sebalik tragedi tersebut masih belum terungkai sehingga kini. Barat menuding jari ke arah Umat Islam terutamanya Tanah Arab yang dikatakan dalang di sebalik peristiwa tersebut. Sedangkan, empat jari mereka, terarah ke dada mereka sendiri. Jari manakah yang menunjukkan kebenaran? Satu telunjuk yang diarahkan ke luar atau empat jari yang dibengkokkan pada diri sendiri yang terarah kepada mereka tanpa sedar mereka?

Berikut merupakan artikal tentang peristiwa hitam tersebut:

Artika 1:

Selasa, 10 September 2002

Lapan Tertuduh Masih Hidup!

Apa dan bagaimana sebenarnya Tragedi 11 September itu terjadi? Sampai kini ianya masih menjadi misteri. Apa yang diketahui, lapan dari 19 nama yang disebut AS sebagai teroris yang melakukan serangan berani mati menggunakan pesawat United Airlines dan American Airlines ternyata masih hidup.

Lapan orang yang telah dikatakan terkorban sewaktu melakukan serangan terbabit oleh AS itu adalah Khalid Al-Mihdhar dan Salem Al-Hazmi (dituduh sebagai perampas American Airlines AA-77 yang jatuh di Pentagon); Wail M Al-Shehri, Waleed M Al Shehri, dan Abdulaziz Al-Omari (dituduh sebagai perampas pesawat AA-11 yang merempuh menara Utara WTC); kemudian Said Al-Ghamdi dan Ahmed Al-Nami (dituduh sebagai perampas United Airlines UA-93 yang jatuh di Pennsylvania); serta Marwan Al-Shehhi (dituduh sebagai United Airlines UA-175 dan merempuh menara Selatan WTC).

''Nama-nama di atas dipercayai masih hidup. Dengan demikian mereka juga terbukti tidak terlibat dalam sebarang aktiviti keganasan di New York dan Washington,'' kata Duta Arab Saudi di AS, Pangeran Bandar bin Sultan, kepada The Orlando Sentinel.

Saeed Al-Ghamdi, Mohand Al-Shehri, Abdul Aziz Al-Omari, dan Salem Al-Hazmi adalah warga Arab Saudi. ''Mereka masih segar bugar di Saudi,'' tambah Menlu Arab Saudi, Pangeran Saud Al-Faisal, seperti dikutip Arab Press. Dengan bukti ini, AS melalui FBI telah membuat kesilapan ketika mengumumkan secara terbuka nama-nama tertuduh yang merempuh WTC pada 27 September 2001 lalu.

Kesalahan FBI dalam menamakan tertuduh juga dikesan ketika proses awal siasatannya. 14 September, lembaga penyiasat itu mengatakan UA-93 dirampas oleh Saeed al-Ghamdi dan dua pasangan adik-beradik, Bukhari. Al-Ghamdi, menurut Saudi Gazette 18 September 2001, masih hidup dan bekerja di Tunis Air. Pertuduhan terhadap penglibatan Adnan dan Amir Bukhari juga meleset.

Adnan Bukhari masih hidup dan tidak pernah mengikuti sebarang kursus penerbangan. Sedangkan Amir Bukhari, adik Adnan, telah meninggal dunia dua tahun sebelumnya kerana terlibat dalam satu nahas pesawat. Sehari setelah mengumumkan nama Bukhari adik-beradik, stesen televisyen CNN (14/9/01) meminta maaf secara terbuka kepada khalayak.

Abdulrahman al-Omari yang dituduh sebagai juruterbang yang merampas pesawat AA 11 pula masih bekerja sebagai juruterbang profesional di Saudi Airlines. Beliau telah berkunjung ke kedutaan AS di Jeddah dan mengadakan bantahan. Sementara itu, Salem Al-Hazmi (26 tahun) sudah kembali bekerja di kawasan industri petrokimia di Yanbo, Arab Saudi. Semasa tragedy tersebut, beliau sedang berlibur, ''Tuduhan Al-Hazmi merampas AA-77 terbukti satu kesilapan besar,'' Kata keluarganya menerusi telegraph.

Nama-nama tertuduh itu disenaraikan FBI berdasarkan laporan beberapa orang saksi yang mengaku mendapat panggilan telefon daripada Madeline Amy Sweeney (pramugari AA-11) dan Barbara Olson (penumpang AA-77).

Sebelum AA-77 merempuh Pentagon, Barbara konon menelepon suaminya, Theodore Olsen, Jaksa Agung Muda AS, yang tengah berlibur. (tak tahu makna dalam Bahasa Melayu)

Walau bagaimanapun, laporan kedua-dua saksi tersebut diragui kebenarannya. Kakitangan American Airlines sendiri dilarang mendedahkan tentang isi perbualan telefon tersebut kepada media.


Artikal 2:

Teka-Teki Kesaksian Barbara Olson

10 September, 2002

Buku 'Final Days' baru saja selesai ditulis pengulas televisyen CNN Barbara Olson., Jodol buku seolah-olah menggambarkan perjalanan hidupnya. Setahun lalu, 11 September 2001, Barbara merupakan salah seorang penumpang American Airlines pesawat 77 yang dirampas dan merempuh Pentagon.

Namun bukan hal itu yang menarik perhatian umum. Barbara menjadi lebih terkenal jika dibandingkan semasa hidupnya kerana ia dikatakan sebagai ''saksi'' terjadinya kiamat di negara adi daya itu. Istri Jaksa Agung Muda AS, Theodore Olson, sebelum terkorban dikatakan telah menghubungi suaminya sebanyak dua kali menerusi telepon yang disediakan di kurusi pesawat. Dalam perbualan telefon tersebut, Olson menceritakan pesawat yang dinaikinya dirampas sekelompok lelaki Arab bersenjatakan pisau.

''Apa patut saya cakap pada juruterbang untuk bertindak?'' tanyanya kepada suaminya.

Cerita yang belum terbukti kebenarannya ditayangkan oleh CNN pada 12 September 2001 jam 02.06 waktu tempatan. Daripada perbualan itu, AS menyenaraikan beberapa nama Arab yang dituduh sebagai perampas pesawat disusuli dengan operasi menangkap Usamah bin Ladin, dan War on Terror di Afghanistan. Tidak cukup dengan itu, ditambah pula dengan pendudukan Yahudi di Palestin.

Cerita Barbara merupakan satu-satunya cerita yang dipaparkan pada 11 dan 12 September. Cerita tersebut seperti bola salji yang terus membesar menerusi media massa. Bola salji kedua yang mula menggelembung adalah bermulanya operasi penangkapan Usamah bin Ladin dan lainnya.

Menurut suaminya, Ted Olson, kepada CNN, Barbara, searang pengulas yang konservatif yang juga pengacara pagi Selasa (11/9) mengatakan bahawa pesawat yang dinaikinya sedang dirampas. ''Sebelum pesawat itu meledak di Pentagon,'' tambah Ted, semua penumpang termasuk anak kapal diiring pengganas yang bersenjata menuju ke belakang pesawat. Senjata yang disebut Barbara hanyalah pisau dan pemotong kertas.

Dalam laporan CNN, tidak disebut bahawa fakta itu dipetik secara langsung dari Ted. Jika laporan itu otentik dan 100 persen tepat, penulisannya mungkin amat berbeza. Penulis cerita itu juga tidak berhubung secara langsung dengan Ted.

Anehnya, ketika tragedy berlaku, Ted masih bercuti. Ia kembali bekerja enam hari kemudian, meskipun berita nahas pesawat yang dinaiki istrinya tersebar di seluruh dunia.

Fox News menulis, Wakil Jaksa Agung Larry Thomson mengatakan Barbara Olson membuat panggilan ketika situasi sangat genting.

Enam bulan setelah peristiwa ngeri itu berlaku, Ted dikatakan telah diwawancara oleh wartawan telegraph, Toby Harnden. Berita eksklusif yang berjudul 'She Asked Me How To Stop The Plane' disiarkan di akhbar pada 5 Mac. Naskah yang sama disebarkan ke puluhan negara Barat dengan judul 'Revenge Of The Spitfire', akhirnya disiarkan di akhbar Australia Barat pada Sabtu, 23 Mac 2002.

Beberapa pihak yang cuba mendapatkan salinan berita itu di akhbar AS, setakat ini masih menemui kegagalan. Tanpa alasan kukuh berita itu disiarkan, ianya kelihatan mantap sejak pertama kali disiarkan di CNN.

''Dia (Barbara) mengalami kesusahan untuk menghubungi kerana dia tidak pernah menggunakan telefon selulernya. Dia menggunakan telefon yang terletak di kerusi penumpang,'' kata Ted. ''Saya rasa dia tidak membawa dompet, sebab dia minta calling collect, dan dia cuba telefon Department Kehakiman yang sukar untuk ditembusi taliannya.

Sedangkan dalam pesawat Boeing 757, setiap kerusi pesawat dilengkapi telefon. Telefon itu pula tidak mudah dicapai berbanding handset.

Jika seorang penumpang mahu menghubungi seseorang di luar pesawat, penelefon perlu menggosokkan kad kredit pada telefon tersebut. Padahal, dalam pernyataan Ted disebutkan, Barbara dikatakan tidak membawa kad kredit kerana dompetnya tertinggal. Tanpa kad kredit, tidak mungkin sambungan talian telefon diperoleh.

Barbara 'mungkin' meminjam kad kredit daripada penumpang lain. Hal itu pun tidak mungkin. Jika Barbara berbuat demikian, seterusnya menggunakannya ketika menelefon, kad kredit itu akan membolehkan dia menelefon ke mana saja yang dia mahu. Fakta ini menegaskan Barbara meminta untuk calling collect.

Kini, kebenaran tentang panggilan telefon Barbara, menjadi cerita yang belum pasti diungkapkan.

Sumber: Republika.

No comments: