SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Thursday, February 11, 2016

Salahkah Saya Cemburu?????

Facebook, sememangnya dunia maya yang entahkan betul entahkan tidak semua status di dalamnya. Walau apapun, bila kita komen di wall orang, kita masih lagi perlu menjaga adat sopan serta tatasusila. Memanglah kita boleh cakap, "FB saya, suka hati sayalah nak tulis apapun," Memang FB kita, tapi yang membacanya ramai. Tak pernahkah kita fikir kalau tulisan kita tu buat orang terasa, terluka, tersinggung dan cemburu? Pernahkah kita terfikir, hanya dengan satu komen kita boleh membuatkan hubungan orang bergoncang? "Suka hatilah nak tulis apa," Memang suka hati kita. Namun, perbuatan kita itu dinilai sama ada di alam maya mahupun alam nyata. Hal ni saya alami sendiri. Kita harus ingat, bila kita berkenalan dengan seseorang, kemungkinan orang itu tidak memberitahu status sebenar dirinya adalah tinggi. Sebagai seorang yang mempunyai hubungan istimewa dengan seseorang... Tak salahkan kalau saya cemburu? Sebab cemburu tupun tanda iman asal tidak berlebihan. Kalau seorang perempuan menulis komen ayat-ayat dan panggilan manja seperti 'pipi gebu' dan sebagainya kepada orang yang bermakna dalam hidup kita, hati mana yang tidak cemburu? Ditambah pula dengan laporan balik ke kampung dan tiada line internet. Apa semua tu? Adakah suatu hubungan istimewa sedang terjalin? Memang salah tu bukan dari sebelah pihak. Saya amat faham itu. Tapi saya tak faham, kenapa ada orang yang suka komen demikian sedangkan saya yang secara rasmi berhubunganpun tidak pernah menulis sedemikian di FB.

2 comments:

Kasih Ilham Yasmin said...

assalamualaikum. sabar zah. sesungguhnya hubungan yang baik itu pasti akan baik akhirnya. semoga berbahagia selalu. amin

TINTA EMAS said...

Waalaikummussalam... Terima kasih, Suni. Mohon doakan agar hubungan ini sampai ke Jannah. Saya amat perlukan doa kawan-kawan.