SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Monday, March 28, 2011

Cakap BYE Sekarang!!!

Malam minggu itu, seperti minggu-minggu yang sudah. Aku ke lojer sekolah. Nak buat apa lagi? Nak telefon mamalah. Masa tu "boy friend-boy friend" tak mainlah. Lelaki nak dekatpun takut hehehehe... Begitulah aku di sekolah dulu. Bukan sombong cuma serius sikit je. Fokus! Okay, kita balik pada cerita asal. Yang paling aku lemah semangat bila ada beberapa pelajar lelaki yang aku dah cap dia orang sebagai tarzan.

Lepas Solat Isyak berjemaah, aku terus naik atas. Sampai-sampai dah ada tarzan yang duk bergayut kat telefon tu. Ish! Menyampah betullah! Mana taknya, kalau dah guna telefon tu, tak HENGAT dunia. Kalau pondok telefon tu nak robohpun, dia orang sanggup tahan pakai tangan yang tak berapa nak kuat tu. Itu baru sorang. Bayangkanlah kalau dah dua tiga orang. Bila masa pula kami yang lain nak guna? Kalau nak call girl friend tu nanti-nantilah. Bagilah chance orang yang nak call keluarga dulu. Dia orang last pun tak apa. Bukan penting pun. Mengada-ngada je. Rungutku dalam hati. Kesabaran masih adalah ni. Tu yang dalam hati je baru ni.

Aku sabar lagi. Dahlah kat belakang dia tu ada beberapa orang, lepas tu baru aku. Entah sempat enah tidak. Dahlah undang-undang sekolah ni ketat sikit. Telefon hanya boleh digunakan sampai pukul 10.00 je. Kalau lebih kena halau balik hostel. Dahlah malam tadipun aku tak dapat guna telefon! Eeeh... Ini sudah LEBEH ni. Duit syiling lepas satu, satu dimasukkan. Menyampah aku! Cakap bukan main perlahan konon romantik sangatlah tu. Aku mula gelisah. Wah, wah, wah! Dia minta nak tukar duit dengan orang belakang pula. Jangan haraplah aku nak bagi. Budak yang depan akupun masing-masing tak nak bagi. La... Datang kawan dia, bagi pula duit syiling. Melampaulah!!!

"Eh, cepatlah sikit. Kita orang dah lama tunggu ni. Orangpun nak telefon juga ni. Dahlah hari sekolah tak boleh guna telefon," Aku mula tak sabar.
"Entah! Ingat dia sorang nak guna telefon agaknya. Nak call awek tu tunggulah bila tak ada orang. Dah tahu malam ramai orang nak guna, siang-siang tak nak guna lak," Kedengaran satu suara menyambung.
"Kejaplah. Tunggu duit ni habis," Selamba badak dia je cakap kejap! Ni dah berapa kali kejap ni? Memang aku dah tak boleh sabar!
"Macam mana duit tu nak habis kalau asyik tambah je??? Cepat!!!" Aku bercakap keras.
:Oi, janganlah, tunggulah duit habis. Rugilah aku. Aku baru masuk duit ni seringgit tau," Jawab si tarzan sambil menepis tangan orang belakang yang cuba memutuskan talian.

Tiba-tiba...
"Fairuz! (bukan nama sebenar) Cakap bye, cakap bye," Ah! Lega rasanya. Mr. Diktator datang tepat pada masanya. Baru kali ni je pun aku rasa Mr. Diktator ni sebagai penyelamat. Kira okay la tu.

Mr. Diktator berdiri di sebelah Mamat Tarzan tu. Bercakap dengan suara keras dan pelatnya yang tak asing lagi.

"Alah, kejaplah cikgu. Duit saya banyak lagi ni," Si Tarzan meminta masa.
"Hei, dah nak roboh public phone ni kau guna tak cukup lagi? Aku tak kira, cakap bye sekarang!" Si Tarzan tidak mengendahkan arahan tersebut. "Aku kira sampai dua kalau kau tak letak, aku matikan. Baik kau cakap bye sekarang." Masing-masing diam memerhati adegan tersebut. Dalam hati masing-masing, semuanya tak sabar menanti apakah yang bakal berlaku. Ramai yang meneka-neka apa yang akan berlaku. Bagi aku, aku rasa, takkanlah Mr. Diktator sekejam itu nak matikan talian. Mesti tunggu sampai duit habis. Tiba-tiba, lamunanku terhenti dikejutkan dengan suara kuat Mr. Diktator. "Cakap Bye sekarang! Satu... Dua..." Tangannya pantas menekan butang memutuskan talian. Dengan wajah yang tak bersalah tu siap ketawa jahat lagi. Bagus! Padam muka! Semua orang yang beratur keriangan termasuklah aku. Jahat juga aku ni. Ah, lantaklah! Siapa suruh tak kesian kat orang?Hai... Cikgu Khairul, Cikgu Khairul semuanya boleh dilakukan. Kena jaga-jaga sikit, dia ni bukan boleh kira. Suka buat benda yang di luar jangkaan.

No comments: