SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Tuesday, April 28, 2009

Kesian Dia II

Sambungan daripada bahagian I:

"Saya singgah masjid, nak solat," Balasnya lambat.
"Kemudian?"
"Saya buka hand bag, purst dan handphone saya tak ada,"
"Hilang?"
"Ya,"
"Macam mana boleh hilang? Ada tak rasa orang selup handbag?"
"Saya tak rasa apa-apa pun, cuma... Saya rasa tak sedap hati. Nak kata orang ragut, handbagnya masih ada dengan saya, nak kata orang selup... Tiha (adik Hana) jalan betul-betul di belakang saya sepanjang kami membeli-belah,"

Aku kaget. Tidak ada apa yang dapatku ucapkan selain menyuruhnya bersabar. "Sabar Hana, ini semua ujian Dia. Tentu ada hikmah di sebaliknya,"

"Sampai sekarang saya rasa terkejut. Saya masih tertanya-tanya, macam mana purst dan telefon saya boleh hilang. Kalau orang ragut, taklah saya gelisah macam ni. Dah nyata, orang yang ambil. Habis kalau macam ni... Mana perginya purst dan telefon saya?"
"Banyak ke duit dalam tu?"
"Adalah juga. Saya baru lepas ambil gaji. Nasib baik duit sewa saya dah asingkan. Habis nak buat apa ya, kak?"
"Pergi reportlah,"

Hairan sungguh, apa yang berlaku sebenarnya? Pendapat anda?

No comments: