SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Saturday, December 29, 2018

Seperti Selalu

Tadi pergi kenduri kawan kahwin. Masa saya lintas jalan depan Public Bank, ada seseorang sentuh bahu saya dan cakap "Cantik awak hari ni," Rupanya Kak Nisa kedai Mahmud. Mata manusia ni pelik jugakkan? Rasanya saya ni pakai seperti selalu tak ada bezanya sebab saya pakai baju dan tudung yang selalu saya pakai pergi ofis. Tak payah nak melawa sangat. Kenduri pun dekat kafeteria office saya je. Mekap pulak, mekap ala kadar je. Mekap bukan mekap pejabat. Just pakai foundation, bedak, blusher dan lipstik. Eye brow, Eye liner dan eye shadow tak ada. Malas! Nak kata dia tak pernah tengok saya mekap, ada je hari kerja saya pergi kedai dia. Hmmm... Tak apalah. Terima kasih Allah atas kurniaan ni. Dan saya mohon indahkanlah budi bahasa serta akhlakku sepertimana Kau indahkan paras rupaku. Dan indahkanlah paras rupaku, agar senang hati orang yang melihatnya. Korang amalkanlah doa ni setiap kali korang berhias atau pakai bedak. Hmmm... Kalau dah namanya kenduri kahwin, saya pasti tak lepas dari dihujani soalan, "Tinta bila lagi?", "Awak bila pulak?", "Nak rasa nasi minyak Tinta pulak," OK, jawapan saya seperti selalu jugak, "Insya-Allah, doakanlah. Doalah, supaya Allah bagi saya jodoh yang baik. Nanti kahwinlah saya," Nak cakap apa lagi? Bukan kita tahu jodoh kita kan? Dia orang ni pun macam tak ada soalan lain nak tanya. Tanya yang saya sendiripun tak ada jawapan.

No comments: