SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Wednesday, July 22, 2015

Siti Nurhaliza Dan Rozita Cik Wan, Raya 2015




Walaupun kita beraya dah masuk hari keenam, masih belum terlewat rasanya saya nak cerita tentang baju raya saya tahun ni. Sebenarnya saya tak rancangpun nak beli baju tambahan. Saya beli kain warna gold kat atas tu kat Vietnam. Hantar Hani Seri Fesyen dan terus simpan untuk raya. Macam tahun sudah, sengaja saya shopping tudung lewat supaya dapat harga murah. Haha, ekonomi sangat. Pilihan saya tahun ni masih lagi Ariani. Maka hari Ahad sebelum raya berkelanalah saya di Jln Tar dengan bersesak dan panas. Dalam pukul 6.00 saya mengharungi lautan manusia ke Ariani. Oho, Ariani ni dah berpindah ke Jakel Mall. Jangan jadi macam saya ya, pergi-pergi tengok Ariani dah tutup. Nasib baik ada notis berpindah. Dah alang-alang sampai ke Jakel, sayapun gatal-gatal masuk Jakel dan terus cari Bahagian Tok Ti dan Cik Ta. Secara tak sengaja, sayapun dah menjejakkan kaki di Bahagian Rozita Cik Wan. Boleh tahan harganya. RM300 lebih. Tak mau la, membazir je. Selain baju gold tu, saya ada banyak baju yang sering saya gayakan sewaktu menjadi pengacara majlis dan dinner. Pakai je yang tu. Majoriti baju-baju tu saya pakai sekali je. Sebab saya tak suka pakai baju sama untuk jadi emcee. Bukan orang perasanpun baju recycle hehehe Dah namanya perempuan, tak nak belipun still membelekkkan? "Untuk akak, saya boleh bagi RM140.00 baju yang harga RM300 lebih ni," Wah! Tawaran yang menarik. Hati mula tergoda. "Happy hours, happy hours! Kita akan junamkan design terbaru! Baju Rozita Cik Waaaannnn..." Jurujual lelaki menghampiri bahagian yang sedang saya belek. Wow! Mungkinkah tawarannya lebih menarik? Saya tak pernah tengok happy hours di Jakel. Ramai yang terus berlari ke bahagian yang sedang saya belek. Siap menjerit macam hysteria. Gila betul. Saja je dia buat gempak, dia bagi harga happy hours hanya kepada 30 pembeli terawal dan mesti pilih baju dalam masa 20 minit sahaja. "Kita junam harga RM170, RM140, RM125," Wah, masing-masing bagai lipas kudung memilih. Saya je yang relax sebab dah dijaga oleh sales girl sorang tu. "Tak apa kak, untuk akak saya bagi kurang lagi. Saya bagi akak RM120.00. Pilih je mana akak suka," Hasilnya, dapatlah saya baju turquoise kat atas tu. Mulanya nak ambil baju kurung pendek biru berantai. Tapi yang ni Nampak lebih menarik. Kurung moden nipun asalnya saya nak ambil warna pink. Haha, Mis Pink kan. Tapi biasalah dah hujung-hujung ni saiz dah tak ada. Satu je pink yang tinggal dan kotor. Nasib baik yang turquoise tu ada saiz S. Lepas tu tambah lagi kegatalan saya, nak pergi tengok baju Siti Nurhaliza pulak. Tak sahlah tak tengok baju Dato' Siti. Peminat setia ni. Mana tahu baju riban-riban tahun lepas dah murah. Wah! Hati tertawan pulak pada baju purple ropol hitam berhias manik dalam gambar kat atas tu. Ciptaan Rizman Ruzaini tuuuu. Tahun lepas harganya ribu. "Yang ni tinggal satu je kak saiz kecil. Baik akak ambil. Tahun lepas harga dia RM1,800.00. Kita dah turunkan harga RM1,200.00, RM800.00. Kita tak nak simpan dah. Nak habiskan tahun ni," "Hari ni berapa harganya?" Saja nak tahu. "RM300.00." Tak payah! Saya dah ada baju Cik Ta. Amboi, sombongnya. Pada hal dalam hati berkenan sangat. "Tapi dengan akak, saya boleh bagi RM75.00," Gulp! Telan liur. Salah dengar ke? "Berapa?" Tak puas hati. "RM75.00, kak. Happy hours kelmarin kita bagi RM250.00, semalam RM150.00, tadi RM95.00. Ni kita bagi RM75.00," Nampak tak permainan dia orang kat situ. Patutlah Jakel ni hidup. Macam mana baju yang mahal ni boleh jadi semurah itu??? Tak laku ke? OK, faham. Kalau nak shopping kat Jakel ni, shopping betul-betul dekat nak raya. Makin murah harganya cuma risiko tak ada saiz tu tinggi. Warnapun nasib-nasib. Tapi saiz M. Saya ukur kat badan besar sikit. Tapi Siti Nurhaliza punya fasal dan RM75, saya dah melayang di awangan. Nanti kecilkanlah. OK, kita try. Elok je saya masuk bilik persalinan, jurujual lelaki happy hours tu datang ke bahagian tu dan junamkan harga ke RM75.00. Mujur saya dah ambil baju tu sebab tulah satu-satunya saiz kecil yang tinggal. So, untuk kedua-dua baju saya hanya bayar RM195.00. Untung kan? Manakala yang gold tu pulak, baju saya beli kat Vietnam tulah. Jakel memang best untuk shopping last minute sebelum raya. Tahun depan jumpa lagi ya, Jakel hehehe Kurang asam, nak mura je kerjanya. Kenalah bijak ekonomi.

No comments: