SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Monday, July 20, 2015

Cara Set Up Email Yahoo Di Microsoft Outlook 2013

OK semua, entri kali ini kita ilmiah sikit ya. Hehehe Tapi post ni khusus buat orang-orang yang kurang pandai dalam IT ni macam saya hahaha. Bagi mereka yang terror tu, mesti rasa macam kacang je topic ni kan? Saya beli laptop ni dah masuk dua bulan. Softwarepun beli ori tau, sebab apa? Sebab saya nak guna Microsoft Outlook. Lagipun beli yang original ni banyak kelebihannya. Dah alang-alang 'bos besar' bagi, kan? So, kitapun hantarlah quotation kat 'bos besar' kat rumah. Bila dia agree, kita proceed la. Cerita fasal laptop tu lain kali K. Cerita fasal Outlook dulu. Saya ingat senang je set up benda alah ni. Saya cuba buat tapi tak Berjaya. Ada juga saya Tanya kawan yang terror IT ni. Tapi dia orang sibuk.. Yahoo ni kan tak semua orang guna. Ada yang kata kena explore dulu baru boleh ajar. Lama saya tunggu, tak ada apa-apa action pun. Tak apalah, may be bukan hal mereka so, mungkin dia orang let go macam tu jelah, sayapun segan nak Tanya banyak kali, makanya dia orang diam terus. Kalau saya tanyapun, dia orang suruh saya tukar kepada gmail. Sungguh tidak membina cadangan itu. Email yahoo saya ni sangat penting bagi saya. Tak apalah. Moga saya tak jadi macam dia orang bila orang minta tolong. Kadang-kadang terasa hati jugak kan? Think positive, pasti Allah nak bagi ilmu baru kat saya. Disebabkan sibuk, maka saya biarkanlah. Bila cuti ni, tak ada benda nak buat, so, operasi menggodek pun bermula. Puas saya search, tak jumpapun blog Melayu yang bagi penerangan detail tentang cara nak set up Yahoo kat MO ni. Selalunya ada juga blog Indonesian keluar tapi kali ni saya tak jumpa. Mungkin tak pandai search kot. At last, kitapun jadi omputih. Punyalah berlambak entri fasal set up Yahoo kat MO ni. Yelah, software ni kan ciptaan dia orang. Lagipun Mat Salleh ni kan rajin menulis, banyaklah tulisan fasal MO. Tu yang saya terpanggil nak buat entri ni hari ni. Sekurang-kurangnya, saya boleh share dengan kawan-kawan seangkatan saya ni terutamanya bangsa Melayu saya dan Malaysian hehehe... Patriotik sangatkan??? Nak set up Yahoo kat MO 2013 ni bukan just isi borang dia macam yang dia kluar bila kita klik MO for the first time. Almaklumlah, Yahoo ni memang selalu rumit sikit. Rasanya kalau Hotmail atau Gmail tak sesusah Yahoo kot. Dah tahu susah, kenapa nak guna Yahoo jugak? Pernah orang Tanya saya macam tu. Sebab, Yahoo ni dah lama saya guna, sejak saya belajar lagi. Banyak borang atau urusan rasmi peribadi saya guna email ni. Tak mahulah tukar-tukar. Sila ikut langkah di bawah ya, P/S: Ni untuk pengguna MO 2013 ya, yang lain tu saya tak tahu sebab tak ada pengalaman. Nak dapat pengalaman yang nipun, separuh hari masa saya ambil. Hehehe siap cuba jaya tu. Bila dia paparkan, saya Berjaya, rasa nak lompat-lompat macam katak pisang je. Mula-mula, kita kena buka email Yahoo kita dulu. Yang ni saya dah buat lama masa nak daftar Windows Live Mail dulu. Atau lebih tepat, kita kena enable pop access dalam Yahoomail kita: 1. Sign in Email Yahoo. 2. Masuk menu option. 3. Ambil mail option. 4. Klik pada pop and forwarding. 5. Klik save. 6. Sign out. Bila dah selesai dalam email akaun, barulah kita buka pulak MO 2013. 1. Buka MO 2013. 2. Masuk menu, ambil file tab dan klik add account. 3. Pilih manual setup atau additional server types. 4. Klik next. 5. Pilih Pop. 6. Klik next. 7. Page untuk set akaun - account setting akan keluar: a. Your name - Nama yang kita nak dipaparkan bila kita hantar email. b. Email address - alamat email yahoo kita. c. Account type - POP3. - Server information. Pastikan setting MO sesuai ddengan yahoomail POP settings. d. User name - yahoo ID. e. Password - Yahoo account password. f. Require logon using secure password authentication - unchecked. 8. Klik more settings. 9. Pergi ke outgoing server tab. a. My outgoing server (SMTP) requires authentication - checked. b. Pilih use same settings as my incoming male server - Bila dah selesai outgoing server tab, pergi ke advanced tab pula: a. Incoming server (POP3) - 995 b. Pilih this server requires and encrypted connection kita tulis SSL pada ruang ini. c. Outgoing server (SMTP) - 465, 587 atau 25 (tulis salah satu) d. Set the encryption types - SSL atau TLS. e. Set desired server timeout and delivery options (ikut keselesaan) - Cadangan: Leaving a copy of messages on the server. 10. Klik OK. 11. Restard outlook. Selalunya bila kita klik OK, MO automatic akan test mail server. Kalau tak Berjaya, cubalah tukar outgoing server dan apa yang patut selagi ada pilihan lain seperti yang saya tulis ni. Kalau tak ada pilihan saya bagi ni, jangan tukar. Sampai matipun gagal. Selamat mencuba. Kita akan rasa puas bila Berjaya dengan usaha kita sendiri.

No comments: