SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Sunday, May 24, 2015

Terima kasih, Abah

Tit, tit, Tanda satu mesej masuk ke peti masuk telefon bimbit saya. Abah! "Masuk RM3,000.00 MBB" Rasa sebak, terharu yang amat tatkala membaca kiriman mesej abah. Tak perlu dinyatakan tujuan abah bank in RM3,000.00 tersebut. Semestinya wang tersebut untuk membeli IPhone, ganti IPhone 4S saya yang hilang dua minggu lepas. Ini adalah kali kedua dalam masa dua minggu abah memasukkan RM3,000.00 ke akaun saya. Beberapa hari sebelum saya kehilangan telefon bimbit, abah bank in RM3,100.00 kepada saya untuk membeli laptop yang dia janjikan kepada saya setelah saya kehilangan Acer Ferrari yang dia belikan lapan tahun lalu. Tak sangka abah ingat akan janjinya empat tahun lalu setelah rumah saya dipecah masuk oleh pencuri dan mengambil beberapa barang berharga milik saya seperti laptop dan barang kemas. Kesibukan masa dan banyak wang digunakan untuk membeli rumah dan berpindah rumah sewa, membuatkan saya tidak ambil berat akan janji abah sebab saya tak kisahpun kalau abah tidak menggantikan laptop saya. Bila semua urusan penting berkaitan wang selesai, saya akan membelinya dengan duit saya sendiri. Tapi abah sentiasa ingat apa yang dia kata. Sebelum tu, abah janji nak pasang air cond dalam bilik tidur saya di rumahnya. Saya biarkan saja tanpa menuntutnya. Suatu hari saya pulang, air cond tersebut telah dipasang. Kata mami, abah ada sebut di hadapannya tentang janji dia pada saya. Sedangkan saya, tidak menganggap kata-katanya sebagai janji kerana saya sedar, bukan saya sorang anak abah dan saya kan sudah bekerja. Terima kasih, abah. Along rasa sebak sangat masa tulis entri ni. Sesungguhnya kasih ayah sememangnya berpanjangan. Maafkan Along atas segala silap Along sepanjang menjadi anak abah di Bumi ini. Paling penting, Along nak abah tahu, walaupun along tidak mengucapkannya sama seperti abah, along sentiasa sayang dan rindukan abah. Kalau boleh, along nak sentiasa abah ada dengan along, macam along kecil dulu. Tapi sekarang along dah dewasa. Allah tetapkan rezeki along di sini, maka kita terpaksa berjauhan. Along sayang abah.

No comments: