SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Sunday, May 10, 2015

Kahwin...

Hari ni nak cakap fasal perkara yang peribadi sikit. Bila usia dah meningkat, bila kawan-kawan terdekat melangkah ke gerbang perkahwinan, mulut orangpun mula sibuk tanya: "Awak bila lagi? Si Pulan tu dah kahwin dah," "Kahwinpun Si Pulan, awak bila pulak?" "Awak ni bila nak kahwin? Takkan tak ada orang nak kot? Tak percayalah," Boleh tak kalau saya nak tanya, "Awak ni bila nak mati?" Haaaaa.... Dah sampai tahap geramlah tu. Korang mesti tak boleh jawab kan bila korang nak mati? Macam tulah jugak saya. Sayapun tak tahu bila jodoh saya nak sampai. Tanyalah Allah, bila masanya. Kalau saya ni ada kelebihan boleh selak buku takdir, tak payah tunggu korang tanya, saya dah selak dulu dan tahu je siapa suami saya, saya terus tunggu dia ataupun cari dia. Tak payah buang masa nak berkenalan sana sini, nak bercinta sana sini. Nak kata tak faham takdir, ramai yang tanya tu orang Islam. Siapa tak nak kahwin, semua orang nak kahwin kan? Tapi ajal maut, jodoh pertemuan tu kan milik Allah. Kalau tanya saya, manalah saya tahu. Bukan saya ni anti sosial duduk dalam rumah tak keluar-keluar tak jumpa lelaki. Masanya belum sampai. Tentionlah orang yang suka menyibuk hal orang ni. Kalau saya tak kahwinpun, saya susahkan korang ke??? Tak kan? So, jangan tanya benda yang saya tak ada jawapannya. Kawan yang kahwin tu, dah memang jodoh dia sampai, kahwinlah dia. Esok bila jodoh saya sampai, kahwinlah saya. "Takkanlah tak ada orang nak. Awak memilih sangat kot," Yes! Saya memang memilih. Tapi bukannya saya memilih yang tidak bertempat. Kahwin tu bukan soal main-main, ni soal sepanjang hayat, takkan saya nak main sapu je macam penyapu, macam pilih baju atau macam beli ikan kat pasar? Kalau yang datang tu, orang yang tak tak, takkan saya nak sebat je. Kalau mencari pasangan biarlah yang betul-betul. Biar yang ada rasa tanggungjawab pada orang jagaannya. Saya sedar saya siapa, jadi, tak adalah saya nak pilih yang kacak bergaya atau yang kaya-raya. Cukup sekadar yang ada tanggungjawab. Orang yang suka tanya saya fasal kahwin ni selalunya orang yang dah kahwin. Mentang-mentanglah dia dah kahwin, sibuk jaga tepi kain orang. Kalau belum kahwin orang tanya dia, mesti melenting tak hengat. Stop! Jangan tanya bila saya nak kahwin, saya hanya mampu berusaha yang menentukan itu Allah.

No comments: