SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Monday, May 20, 2013

Novel???

Perbualan menerusi telefon baru saja ku tamatkan. En. Sulaiman, pengajar bengkel penulisan yang juga merupakan pensyarah KUIS dan penulis novel menghubungiku. Dalam bengkel sesi akhirnya Sabtu lalu, aku telah menghantar sebuah novel yang belum siap (80 pratus siap), koleksi puisi moden dan puisi tradisional. En. Sulaiman telahpun membaca novel tersebut dan meminta aku menyelesaikan novel itu dan menghantar beberapa perkara diperlukan oleh penerbit.

Ya Allah, Kau permudahkanlah urusan hambaMu ini. Kau berikan kepadaku idea yang baik. Semoga novel pertama ini berjaya memasuki pasaran Insya-Allah. Novel pertama? Ops! Sebenarnya tidak, novel pertamaku telahpun siap pada beberapa tahun yang lalu sewaktu menuntut di UiTM. Penerbit meminta aku memanjangkan lagi novel tersebut. Dan aku kehabisan idea untuk novel itu. Lantas, ku peramkan saja novel itu. En. Sulaiman tanya, tak bercadang ke nak buat novel tu dalam siri kedua? Aduh! Novel tu memang untuk satu siri je. Malas aku nak menyambungnya sebab aku ada novel lain yang terlintas untuk ditulis. Dan aku juga ada novel lain yang terlintas untuk dijadikan siri novel.

Huh! Tapi tak tahulah kan? Nak tulis blog nipun kadang tulis kadang tak. Tinta! Buang sikit penyakit malas menulis kau tu. Dahlah puisipun dah lama tak tulis. Kalau tak silap, las tulis puisi tahun 2010 dulu. Apa nak jadilah kau ni, Tinta???

No comments: