SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Saturday, November 30, 2019

Salah Beli, So Macam Mana?

Assalammualaikum dan salam sejahtera. Sambil-sambil tunggu nak jumpa kawan-kawan ni, kita update la kejap. Selama ni, saya tak pernah titikberatkan pasal serum, pelembap dan terutamanya, sun screen atau sun block. Saya hanya pentingkan cleanser, toner dan essence je. Bila kulit saya diserang elegik, lepas dia iritasi, dia akan kering dan menggelupas. Kak Sariha tanya saya, "Pakai pelembap tak?"" "Tak," Jawab saya. "Laaa... macam mana nak hilang cepat gelupas tu? Dia keringlah. Kenalah lembapkan dia." "Oh, ye ke?" Tanya saya padanya. Alamak, macam mana ni? Saya tak ada pelembap. Nak kena beli ni. Lepas tu nak kena try and error. Sesuai ke tidak dengan saya. Mungkin betul jugak. Fikir saya dalam hati. Sayapun mula mencari info berkenaan penjagaan kulit wajah yang sebenar. Saya tertarik dengan satu channel kat Youtube, Noel Faizal. Dia banyak mengajar cara menjaga kulit wajah, produk apa yang bagus, yang tak bagus. Rupa-rupanya, sun screen atau sun block tu sangat penting dalam penjagaan wajah. Barulah saya tahu apa bahayanya UV terhadap kulit manusia. Saya mula menonton video-video Noel Faizal tentang sun screen. Saya tertarik dengan review dia tentang sun screen dari Make Prem iaitu satu jenama penjagaan kecantikan dari Korea. Ada tiga sun screen dari blue range. Entah apa yang saya berangan masa tengok video tu, saya pergi order kat Lazada Make Prem Blue Ray Sun Gel Defense Me. Dengan excitednya saya pakai bila dia sampai. Alamak! Kenapa sun screen ni berminyak sangat kat kulit saya? Gel tu bukan untuk kulit berminyak ke? Jerawat pun mula tumbuh. Mujur sebiji dua yang kecil je. Fenomena biasa bila saya pakai sun screen. Sebab tu saya tak suka pakai sun screen. Baunya pun macam bau sun screen dari Sun Play dan Banana Boat yang saya sering kenakan jika beraktiviti lasak. Saya baca description untuk fluid dan cream. Untuk kulit berminyak. Tak puas hati, saya tengok balik video Noel Faizal. Laaaa... Patutlah. Untuk kulit berminyak, Make prem Blue Ray Sun Fluid Defense Me dan Make Prem Blue Ray Sun Cream Defense Me Alaaaa... Membazirnya saya beli. Dahlah harga boleh tahan. Mujur tak semahal SK II. Mujur saya dapat beberapa free sampel dari penjual dan antaranya termasuklah Blue Ray Sun Fluid. Saya mencubanya. Alhamdulillah rasa best sangat kat kulit. Dia terus meresap dan tak berminyak. Tekstur kulit pun rasa smooth dan licin. Nak tak nak, saya order pulak yang fluid ni. Lagi mahal tapi datang dalam 200ML. Kalau dikira purata, taklah mahal sangat. So, hari ni adalah hari kedua saya pakai sun fluid. Kalau rajin nanti saya review ya. Sekian.

No comments: