SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Thursday, November 28, 2019

Teka-teki Mula Terjawab

Assalammualaikum. Selamat petang semua. Dah balik ke? Saya masih di office. Rasa bosan nak balik awal. So, stay jelah kat sini. Setelah bibir kering dan merekah, suatu hari, selepas saya mencuci muka, bahagian bawah bibir sebelah kanan saya terasa gatal. Saya gosok. Makin gatal dan saya tekan pakai jari. Tiba-tiba keluar air. Gatalnya Tuhan je yang tahu. Kalau kulit bahagian lain, mesti saya dah garu. Saya letak minyak zaitun tapi stil gatal. Then, saya letak detol. Alamak, sebenarnya, dia macam berbiji dan ada air kat dalam. Kenapa ek? Takkanlah elegik lipstik sampai kulit muka sekali kena? Esoknya, saya mekap seperti biasa. Alamak, kenapa ada kulit menggelupas di sebelah kiri bawah bibir pulak? Saya hentikan pemakaian mekap. Birai bibir sebelah kiri atas pun bengkak. Mungkin sebab lipstik la kot. Fikir saya. Bila ada meeting, saya kenakan mekap. Entah kali ke berapa, Kulit atas bibir sebelah kiri menggelupas. Takkan kuat benar kesan lipstik ni? Tapi lipstik yang mana satu? Tak lama lepas tu, Kulit hujung kiri bibir pulak menggelupas. Mekap remover ke? Sebab saya perasan lepas cuci muka ada benda-benda ni semua. Kak Sha kebetulan jumpa pakar kulit. Dia bagi saya ubat sapu dia yang tak terusik pun. Bila saya pakai ubat tu, alhamdulillah. Penggelupasan dan bengkak tu semakin pulih. Tapi yang first sekali bawah bibir kanan ni lambat sikit. Nampak dia paling teruk. Lama saya tak bermekap. Sebab nak tahu apa sebenarnya yang bermasalah. Masa Karnival Sukan dua minggu lepas, tiga hari berturut-turut saya bermekap. Penggelupasan mula berlaku. Masa tu, saya terfikir, mungkinkah foundation yang menjadi punca semua ni? Logik jugak sebab bila kita sapu foundation pakai berus mekap, bibir pun kena sekali. Bila saya berhenti mekap, kulit saya mula OK walaupun sedang mencuba serum, pelembap wajah dan sun screen. Kelmarin, saya test. Saya mekap. After lunch, kulit saya mula terasa panas dan gatal kat bahagian tepi, atas dan bawah bibir. Saya semakin yakin yang masalah ini sebenarnya berpunca daripada foundation yang saya gunakan. Susah jugak nak terima kenyataan ni sebab foundation ni cantik dan pricy. Tapi saya harus pilih, sayang foundation atau sayang kulit? Saya mula membaca dan membuat penelitian di internet. Punca kulit elegik adalah Paraben. Tulis beberapa artikal di internet. Saya baca lagi tentang paraben. Ada beberapa jenis. Saya baca fungsi dan kesannya. Ada satu bahan yang disebut sebagai butylparaben yang sering dicampurkan ke dalam kosmetik. Nantilah. Kalau free saya tulis tentang paraben yang saya baca tu. Saya mula mencari tahu tentang isi kandungan foundation yang saya kenakan. Ya, butylparaben tersenarai di dalamnya. Menurut artikal yang saya baca, butylparaben boleh menyebabkan iritasi pada kulit. Kata doktor Medic City pula, kulit kita boleh bertahan dengan sesuatu bahan. Tapi lama-kelamaan, sampai satu tahap, dia tak mampu lagi untuk bertahan dan iritasi akan berlaku. Saya bandingkan isi kandung dalam foundation yang saya guna sebelum ni. Ternyata, foundation tersebut tidak mengandungi butylparaben atau mana-mana keluarga paraben. Jadi, mungkin betullah, saya alah kepada paraben. Jadi, saya kena check satu-satu produk yang saya ada sama ada ia mengandungi paraben atau tidak. Mujurlah ada internet dan laman web yang memaparkan isi kandungan produk kosmetik yang boleh dipercayai. Kena menelaah lagilah ni. Pengajarannya, jangan simply pilih mekap asal nampak cantik. Sama macam kasut jugak. Korang baca dulu sebelum beli skin care atau barang solek. OK la. Bye!

No comments: