SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Friday, November 22, 2019

Elegik Bibir

Assalammualaikum semua. Selamat petang you all. Genap sebulan blog ni tak berupdate. Tetiba hari ni rajin nak menulis. Rasa malas nak balik awal. Sebenarnya banyak je cerita nak tulis. Tapi kemalasan dan kesibukan melanda +tak ada mood. Kalau sesiapa friend dengan saya kat Facebook, mesti korang pernah terbaca status saya pasal bibir. Saya ni jenis yang tak minum air banyak. Suatu hari, kulit bibir saya merekah dengan teruk dan kering. Saya ingatkan biasalah, sebab tak minum air putih banyak. Saya teruskan pemakaian lipstick dan mula minum air banyak. Rekahan tu dah sampai tahap nak buka mulut suap makanan pun sakit dan pedih. Beberapa hari saya minum air dengan banyak. Tapi, kering bibir saya tu tetap tak beransur pulih. Malah, semakin teruk dan mula berkuping seperti kudis. Dekat tepi bibir pun mula berkeping keras. Saya ke klinik. Kali pertama, doctor bagi saya ubat krim. Bila saya letak, semakin teruk. Lepas tu, saya pergi Klinik Medic City pulak. Doktor bagi saya ubat dalam botol kecil seperti minyak. Still sakit dan saya hentikan pemakaiannya setelah dua tiga kali pakai bila tak ada kesan. Doktor kata, elegik lipstick. Saya hentikan pemakaian lipstick. Macam mana boleh elegik ek? Sedangkan saya pakai semuanya jenama yang saya pakai sebelum ni. Saya mula cari alternative lain untuk rawat bibir saya. Memandangkan dia berkeping seperti kudis, saya gunakan minyak gamat untuk menanggalkannya. Eh, tak boleh jadi. Bukan makin baik. Makin teruk pulak. Puas saya fikir, nak buat macam mana dengan bibir ni? Hari tu hari Ahad. Rasa malas nak keluar rumah. Saya baca kat laman web kesihatan, salah satu benda yang boleh merawat masalah bibir ni adalah vaselin. Sayangnya, vaselin saya tak tahu kat mana. Kalau ada pun, takut dah tak boleh guna sebab dah lama. Saya mengarahkan otak saya berkerja keras untuk memikirkan bagaimana harus saya mengurangkan rasa perit pada bibir saya. Nak makan pun susah. Saya teringatkan sesuatu. Masa saya pergi Romania dulu, saya ada beli lip balm musim sejuk kat sana. Teksturnya memang pekat dan melekit. Mungkin saya boleh gunakannya untuk merawat bibir saya. Jenama Neutrogena tapi khas untuk musim sejuk. Tak ada kat sini. Saya lantas mencarinya. Mujur ada. Sebenarnya saya ada dua pelembap bibir. Sebelum berangkat ke Romania, saya beli butter lip dari jenama Nivia. Baiklah, kita cuba salah satu. Mula-mula, saya cuba Nivia. Macam tak ada tanda nak luruh pun kulit yang dah mengeras dan merekah ni. Ni pertama kali bibir saya jadi macam ni. Kemudian, saya sapukan Neutrogena pulak. Memang berat teksturnya dan sangat lembap. Setelah sejam dua letak, saya berus gigi untuk tidur. Waktu kumur, kulit bibir saya mula tanggal sedikit demi sedikit setelah digosok menggunakan tangan. Alhamdulillah, yang berkeping pun dah mula nak tanggal. Rupa-rupanya penawar ada depan mata. Bila semua kulit yang rosak tanggal sehari dua kemudian, saya teruskan pemakaian Neutrogena tersebut. Kulit saya mula merekah semula. Dah kenapa pulak? Bukan ke Neutrogena ni yang merawat kau, bibir? Yang kau nak merekah lagi ni kenapa? Circle bermula semula. Bibir merekah, kering dan keras kulitnya. Saya rawat dengan Neutrogena jugak. Cuma bezanya, setelah kulit yang rosak tanggal, saya hentikan pemakaian Neutrogena. Saya gantikan dengan lip butter dari Nivia. Alhamdulillah, sampai hari ni saya masih pakai lip butter tersebut dan kulit bibir saya lembut dan licin. Ianya lebih elok dari sebelum sakit dulu. Saya juga mula menjaga bibir dan kulit dengan meminum air putih yang banyak setiap hari. Antara bahan yang terkandung dalam lip butter Nivia ni ialah shea butter yang memang bagus untuk menjaga kelembapan bibir. Benarlah janji Allah. Dia menjadikan sesuatu itu tanpa sia-sia. Pasti ada hikmah di sebaliknya. Kalau dulu bibir saya sentiasa kering dan merekah manja, sekarang Alhamdulillah, tiada lagi masalah tersebut. Allah buat macam tu supaya saya jaga dan hargai nikmat kurnianNya. Terima kasih Neutrogena dan Nivia. Sekarang saya faham, Neutrogena untuk membersihkan atau menanggalkan kulit bermasalah. Nivia pula merawat dan menjaga kelembapan bibir saya. Harus diingat, lain orang, lain keserasiannya. Kita sendirilah yang kena cuba dan jaya. Hehehehe macam buat kerja Matematik pulak.

No comments: