SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Tuesday, October 22, 2019

Pulau Pinang, Aku Datang Lagi

Assalammualaikum dan salam sejahtera semua. Hahahaha dah lama tak update blog. Dah mula ada yang bertanya. Jangan risau, saya belum lagi nak letak password kat blog saya ni. Kalau ada password, korang masuk je blog ni, mesti dia minta password. Masalah kemalasan yang menebal melanda. Tu yang tak update tu. Kalau selalu update karang, ada pulak yang tak suka tapi baca. Hehehehe... Pelik betul manusia ni. Baru-baru ni, saya ke Pulau Pinang, menghadiri Hari Tongkat Putih Peringkat Kebangsaan. Lebih kepada nak berjalan sebenarnya. Walaupun tak ada gang, pergi jelah sorang-sorang. Saya yakin, Allah pasti akan temukan saya dengan orang yang baik-baik dan nak berkawan dengan saya. Tak ramai pun, sorang. Adalah sorang budak ni, masa on the way pergi tu, adalah berkenalan dengan dia. Sebenarnya, kami pernah bercakap atas urusan kerja dalam telefon dan telah diperkenalkan sewaktu latihan tandem awal bulan lalu. Masa kat Penang pulak, saya jumpa dengan Harziah dan Raili adik lelaki dia. Kami memang dah kenal dan mesra. So, Harziah ajak saya ikut dia dan adiknya jalan-jalan petang Sabtu. Sayapun apa lagi, setujulah. Harziah siap ajak saya pergi Hatnyai pada keesokan harinya. Waaaa... Memang best dan nak ikut! Tapi.... spoil la, saya kena bagi talks kat PICC, Seminar anjuran Kementerian Pengangkutan hari ni. So, mana boleh ikut. Saya dah janji dengan orang kementerian. Si Harziah ni pulak last minute bagi tahu. Masa keluar jalan-jalan, budak yang baru saya kenal tu ikut. Rupanya, Harziah tu kawan dia jugak. Kami pun bersiar-siarlah berempat. Memang best jalan-jalan dengan orang satu kepala ni. Si Raili pulak gila-gila. Memang kami asyik ketawa je. Lepas tu makan, minum, beli barang. Habis berantakan diet saya. Ahad, kami dibawa bersiar-siar di Bukit Bendera. Saya memang dah janji dengan budak Ita yang baru saya kenal tu nak jalan sekali. Kebetulan kami dua-dua tak ada gang dan tak ada kawan. Rakan sekerja dia ada, tapi lelaki. Dia ni, staff SBM yang baru. Masa jalan-jalan tu, kami sibuk posing dan ambil gambar. Guna kamera saya sebab kamera saya alhamdulillah cantik. Dia orang suka. Saya OK je. Oh ya, Azwan, kawan sekerja Ita pun join kami. Awal-awal lagi, Azwan ajak kami jalan bersama. Kami bertigalah yang sibuk ambil gambar ke sana ke mari cari pot yang best. En. Maznan dan Abang Rosham sesekali menjelma dalam gambar-gambar kami. Mula-mula, jalan beramai-ramai. Macam gabungan gang. Tak lama berjalan, yang lain tu sibuk nak cari minuman. Nak duduk kat kedai katanya, nak minum. Ada yang keletihan, ada yang lapar. Kami bertiga diam je. Tapi Azwan pergi hantar sorang uncle. Sebab dia bawa uncle tu. Sebelum berlalu, Azwan tanya kami, nak makan ke? Saya diam dulu. Tengok respon Ita. Saya tak naklah buat keputusan untuk orang. Saya ikut je suara majoriti. Nanti orang kata, saya bossy pulak. Lagipun dah penat buat keputusan. Kat pejabat, hari-hari saya yang buat keputusan. So, biar saya jadi pengikut pulak. "Saya tak lapar lagi," Kata Ita. "Tadi kat hotel makan banyak gila. Sayapun kenyang lagi." Azwan pula memberitahu. "Akak nak jalan ke nak minum?" Ita tanya saya sambil Azwan menanti jawapan saya. "Korang?" Saya membalas dengan soalan. Tak naklah orang rasa terpaksa sebab saya ni pun ikut dia orang je. "Nak jalan pun boleh." Azwan menjawab. Hati saya berlagu riang bila Azwan dan Ita masih kenyang. Antara makan dan jalan-jalan, saya lebih suka berjalan-jalan dan ambil gambar. Abadikan kenangan. Entah bila nak datang sini lagi. "Akak penat ke?" Ita tanya saya lagi. "Akak suka jalan-jalan," Jawab saya dengan senyuman. "OK, kita jalan ek. Nanti boleh ambil gambar banyak-banyak." Kata Ita setuju. "Boleh. Korang tunggu kat sini, saya hantar uncle kejap. Nanti saya datang balik kita jalan lagi. Banyak lagi tempat kita belum explore. Jap lagi kita naik atas sana," Azwan setuju untuk sertai kami berjalan-jalan. "Waaaa... Kalau nak ambil gambar banyak-banyak, better jalan dengan akak. Orang lain tu asyik nak duduk dan makan je. Nanti tak boleh nak jalan-jalan dan ambil gambar," Kata Ita kegirangan. "Akak memang suka berjalan. Tak suka duduk je. Bosan," Azwan kembali dan dengan riang kami berjalan sambil bergambar kenangan dan melawak. Asyik ketawa je.

No comments: