SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Saturday, August 6, 2011

Sepupu Ali

Petang semalam, aku, Ali, Ija, Sem dan Syed berbuka di Chicken Rice Shop. Sedang kami makan, Ali mendapat panggilan dari sepupunya mengatakan dia akan tiba di TBS sebentar lagi. Ali memberitahu bahawa sepupunya yang akan tiba, datang dari Indonesia. Wah! Dalam diam aku teruja. Siapa tak banggakan, orang asing datang melancong ke negara kita yang tercinta ni? Ali mengajak kami untuk sama-sama menjemputnya di TBS.

Usai solat Maghrib, kami menaiki ERL ke Bandar Tasik Selatan kerana comuter mengalami gangguan perjalanan dan para penumpang dinasihatkan untuk menggunakan kenderaan awam alternatif untuk ke destinasi masing-masing.

Setiba kami di TBS, sepupu Ali telah siap menanti. Ali memperkenalkan sepupunya, Ari Fajry kepada kami. Semasa menemani Ari makan, Ali merangka jadual lawatan untuk hujung minggu ini. Hahaha macam pemandu pelancong pulak aku tengok Ali ni. Dia sibuk menerangkan pelbagai perkara tentang Malaysia kepada Ari, turut tidak terkecuali, Ali menerangkan tentang destinasi lawatan yang akan dikunjungi. Ari kelihatan teruja. Aku fikir, tentu Ari pening dengan cerita kami tentang train. Maklumlah, Malaysiakan ada banyak jenis train.

Ali ada menyebut tentang Genting. Kata Ali, kalau tak puasa boleh pergi Genting. Kat sana ada macam-macam permainan dan suasananya dingin. Ari yang berusia 21 tahun kelihatan amat teruja.

"Kat sana ada roller coaster. Kamu suka?" Tanya Ali.
"Suka," Jawabnya riang.
"Kalau tak puasa kita boleh pergi sana, main,"
"Kalau puasa Enggak bisa?" Ari sedikit kurang senang. La... Dia suka ke? Kesianlah pulak. Hatiku tersentuh. Kalau aku di tempatnya, mesti aku mahu ke sana. Yelah, sekali-sekala pergi negara orang. Dia ni, baya adik-adik aku. Kalau adik aku yang cakap macam tu, aku tak sampai hati nak hampakannya. Dalam hati, aku berharap agar Ali akan membawanya ke sana.
"Bisa. Kamu enggak takut penat?" Ali bertanya kepadanya dengan campuran Bahasa Malaysia dan Indonesia.
"Enggak apa," Jawabnya bersemangat.
"OK, kalau macam tu, kita pergi Ahad ni...." Macam-macam Ali ceritakan pada Ari tentang Genting, tentang taman tema, tentang "cable car" dan macam-macam lagi.
"Syed dan Huraizah wajib ikut tau," Aku hanya ketawa.
"Insya-Allah," Jawabku sepatah.
"Nak ikut, nak ikut," La.... Minah ni pulak. Begitulah perangai Ija yang pantang orang berjalan. Dari dulu sampai sekarang tak ubah-ubah perangainya asyik nak ikut orang berjalan. Dia tu dahlah kerja. Dahlah minggu lepas dah buat cuti. Aku suruh kerja tak nak. Ni yang aku marah ni. Bukan tak suka dia ikut, tapi untuk masa hadapannya.
"Ja, minggu lepas akak suruh kerja kau tak nak! Pas tu mulalah,"
"Tulah, padan muka saya,"
"Tahu tak pe," Balasku selamba. Budak ni tak boleh diberi muka, nanti lebih-lebih pula.
"Nak Ikut," Merengek minta simpati.
"Kau ni! Kau tu duduk KL, bila-bila masa kita boleh pergi lagi,"
"Tapi tak pergi ramai-ramai macam ni," Alasan bodoh!
"Jangan mengadalah! Mana ada pergi Genting sorang-sorang. Mesti pergi ramai-ramai punya."
"Macam nilah Ija, kalau Ija dapat pergi alhamdulillahi rabbil alamin! kalau tak dapat, tak apa. Ikut kreativiti Ija. Aku tak berani nak paksa, ni soal kerja." Putus Ali. Aku tahu, Ali pun tidak setuju untuk Ija ponteng kerja.
"OK, kalau korang pergi, jangan buka puasa kat atas! Buka puasa kat sini," Kami hanya ketawa. Ija, Ija. Umur dah 25 tahun, tapi masih asyik nak berseronok je. Langsung tak fikir masa depan. Aku harap, kawan-kawan Ija, tak akan mempengaruhi Ija untuk ponteng kerja. Kita dah tahu perangai dia macam tu, kita kena "support" dia untuk kerja. Jangan ajar atau galakkan dia cuti, kalau dia kena buang kerja, siapa yang susah? Kita hanya boleh ajak dia bersuka-suka. Tapi bila dia tak ada kerja, ada ke kita bagi duit kat dia untuk sara hidup? Tolonglah semua kawan-kawan Ija, kalau kita sayangkan dia, kita kena "support" dia untuk masa depan dia. Jangan pentingkan diri sendiri, jangan sibuk nak ajak dia bersuka-suka. Aku anggap dia dah macam keluarga aku, tapi kalau aku sorang je yang berkeras, semuanya tak ada makna.

No comments: