SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Tuesday, August 9, 2011

Kot

"Kot". Apa yang kita semua faham dengan perkataan "kot" ni?

"Kot", meskipun tidak digunakan dalam bahasa rasmi atau persuratan, "kot" membawa maksud agaknya atau tidak pasti. Setiap ayat yang diakhiri dengan "kot" menggambarkan rasa tidak pasti penutur ayat tersebut. Misalnya:

A: Bila awak nak ke kedai?
B: Petang kot.

Ayat di atas menggambarkan B yang tidak tahu lagi bila masa dia nak ke kedai. Petang hanyalah suatu kemungkinan dan mungkin akan berubah menjadi malam, esok dan seterusnya.

Mengapa aku menulis tentang perkataan "kot" ni?

Sebab aku "tension" dengan kawan-kawan atau budak-budak muda zaman sekarang ni yang suka guna perkataan "kot" ni dalam ayat yang salah. Contohnya:

Dua orang sedang bercakap ketika cuaca panas terik.
A: Kalau jemur baju sekarang, tak tahulah kering ke tak.
B: Kenapa pulak tak kering, panas kot hari ni.

Kenapa mesti guna kot dalam ayat yang macam ni??? Dah terang-terang cuaca panas! Jangan guna "kot" lagi dah benda yang dah "confirm", kenapa mesti ragu? Cakap jelah yang betul! Kenapa tak boleh tinggal "kot" tu? Sebab itu gaya percakapan zaman sekarang yang kononnya moden? Lebih baik tinggalkan gaya sesat lagi menyesatkan tu!!! Siapa lagi yang nak martabatkan bahasa kita kalau tak kita sendiri??? Kalau ya pun nak ikut peredaran zaman, janganlah ikut yang karut-marut! Lebih menyedihkan, mereka yang suka buat kesalahan bahasa ni mereka yang berpelajaran, pelajar kolej, pelajar U, pendek kata, mereka yang pernah belajar Bahasa Melayu dan lulus matapelajaran tu! Kalau perkataan tu perkataan yang susah atau mengelirukan bolehlah dimaafkan. Ini perkataan senang je!

Lagi satu, boleh tak jangan menyusahkan orang dengan perkataan "kot" sesat kau orang tu? Contoh:

A: Kau pergi tak buka puasa kat Chicken Rice Shop petang ni?
B: Pergi kot. Kenapa?
A: Taklah, aku pergi. Ingat nak ajak pergi sekali. Aku tunggu kat KLCC la kalau kau nak pergi.
B: Pergi kot
A: Pergi ke tak ni?
B: Pergi kot.
A: OK kalau "confirm" pergi ke tak, bagi tahu aku eh?
B: OK.

Jam 6.30 petang.

(Bercakap menerusi telefon bimbit)
B: Kau kat mana?
A: Chicken Rice.
B: La.... Kenapa tak tunggu aku? Tadi kata tunggu kat KLCC? (marah)
A: Tadi kata "pergi kot"?
B: Yelah, pergilah.
A: Habis, kau cakap pergi kot, maknanya tak tahu lagilah. Kan aku dah cakap kalau "confirm" "call" aku. Kenapa tak "call?"

Salah siapa? Semuanya kerana perkataan "kot" yang salah digunakan. Kalau dah pasti tu, cakap jelah pergi tak payah letak "kot" kat belakang.

Siapa janji dengan aku guna perkataan kot yang merepek ni, memang aku tak layan selagi tak ada "confirmation"!!! Jangan mengada-ngada dengan aku! Kalau tak tahu nak guna sesuatu perkataan tu, pergi belajar. Jangan ikut sedap mulut nak cakap kerana perkataan membawa maksud tertentu. Salah perkataan, lain maksudnya. Lagi buat aku marah, sudah terang lagi bersuluh perkataan "kot" ni guna untuk apa lagi nak guna pada tempat yang salah!!!

No comments: