SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Wednesday, February 18, 2009

Pengalaman Baru

Menghadiri sesi "peaching" bukan sahaja memberi pengalaman baru dalam kerjayaku. Malah, ia turut memberi gambaran sebenar tentang mereka yang terlibat dalam industri seni. Ruang menunggu penuh dengan mereka yang melobi hasil karya masing-masing. Mejoriti daripada mereka pastinya produser termasuk penulis skrip dan wakil syarikat. Ada di antara mereka merupakan artis. Aku suka memerhatikan gelagat mereka. Rata-ratanya, mereka saling mengenali antara satu sama lain. Tak kurang juga yang bermulut celupar dan mahu menonjolkan kehebatan mereka.

Aku? Langsung tidak mereka hiraukan. Mungkin aku penulis baru dan tidak ada nama. Memandangku pun seolah-olah aku melakukan kesilapan. Aku janggal dengan pandangan mereka. Aku diperlakukan seperti budak mentah yang tidak memberi makna kepada mereka. Jauh sekali untuk menyapa meskipun duduk bersebelahan. Mungkin pada mereka, aku hanya budak-budak yang tidak langsung memberi saingan kepada mereka. Hmmm... Siapalah aku jika dibandingkan dengan mereka yang telah lama merasa asam garam dunia seni ni.

Tapi... Produser ku ini lain benar sikapnya. Dia boleh dikatakan peramah kerana menegur setiap orang yang ditemuinya. Namun, tegurannya cukup sekadar mempamerkan keramahannya,tidak untuk berbicara yang bukan-bukan. Dia lebih suka duduk menemaniku. Memberi ingatan itu dan ini kepadaku ketika "peaching" berlangsung. Rupanya, dalam dunia seni pun masih ada orang yang bersikap begini. Aku ingatkan, masa di fakulti dulu saja terdapat orang sepertiku dan rakan-rakan yang sejiwa yang tidak suka bercakap tidak tentu fasal. Mungkin kerana itulah, Allah temukan aku dengan produser ini.

Setelah beberapa hari menghadiri "peaching", semalam, baru aku didekati oleh seseorang yang amat dikenali ramai, Rozi Osman. Tentu kalian juga cukup kenal dengan pelakon itu. Dia menyentuh pipi dan tanganku sambil tersenyum dan diperkenalkan oleh produserku. Biar sentuhan itu ku anggap salam perkenalan daripadanya.

No comments: