SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Tuesday, March 19, 2013

Kelahiran Anak-anak Yang Comel

Tak fasal-fasal aku dan Haida jadi doktor dan nurse pulak malam tadi. Dari hari Ahad lagi Si Gemuk ni asyik mengiau je. Lepas tu gelisah tak menentu. Jika dilihat pada tanda-tandanya, memang Si Gemuk ni dah nak beranak.

Ahad, aku jadi tukang buat rumah. Hahaha... Pagi-pagi lagi aku dah pergi kedai Babu, minta kotak. Nasib baik ada kotak. Kata pekerja Babu, malam tadi dah ada orang datang ambil banyak. Rezeki kaulah Gemuk. Balik, aku buatkan tingkap kat dinding kotak tu supaya Gemuk dan anak-anak yang bakal dilahirkan tak lemas. Karang mati pulak.

Petang semalam, aku balik kerja, Si Gemuk dah bising-bising. Tapi aku biarkan kat luar dulu sebab nak selesaikan semua kerja aku. Kalau dia masuk, pintu bilik semua tak boleh buka sebab Si Gemuk ni degil, orang dah bagi tempat beranakpun, still lagi nak cari tempat lain. Geram aku. Lepas Maghrib, aku izinkan Si Gemuk masuk. Pandai pulak dia masuk kotak dia. Lepas tu keluar balik. Si Gemuk makin riuh. Asyik nak duduk manja-manja dengan aku. Mungkin dia sakit kot. Aku tunggu punya tunggu, tak beranak juga, sampai aku tertidur kat ruang tamu.

Pukul 10.00 lebih, aku nak bawa kotak Gemuk keluar. Sebab kalau biar kat dalam, nanti kalau beranak kat mana-mana kan susah. Aku dah mengantuk. Tak kuasa nak tunggu dia beranak. Esok kerja. Malam cuti bolehlah. Elok aku buka pintu, kedengaran bunyi baby kucing mengiau. Aku berdebar dan terus berlari mengangkat Si Gemuk dari sofa masukkan dalam kotak. Aku panggil Haida keluar, Biar sama-sama hadapi saat genting ni. Hehehe... Nasib baik sofa tak kotor. Kami berdua duduklah menunggu Si Gemuk beranak depan kotak.

Tinta: Wei, anak dia ni hidup ketak? Kenapa diam je ha?
Haida: Tulah, bukan kalau dia beranak, anak dia nangis ke?
Tinta: Nak kena tepuk macam baby kot.
Haida: Gilalah kau ni.

Semua anak dia, mengiau sekali je. Mungkin masa keluar kot. Pukul 11.00, agak-agak semua dah selesai baru kami masuk tidur tanpa kami ketahui bilangan anak Si Gemuk. Yelah, kucing mana boleh tengok anak dia, nanti dia bawa lari pulak.

No comments: