SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Monday, February 4, 2013

Cermin Mata Perlindungan UV

Mencari cermin mata hitam bukanlah satu perkara yang mudah bagi aku sebab cermin mata hitam yang aku perlukan sebenar adalah cermin mata mengelak daripada silau dan tidak gelap. Ha... Korang bacapun peningkan? Cermin mata yang tak gelap tapi boleh selamatkan mata daripada silau. Habis tu tadi kata cermin mata hitam? Hahaha sebenarnya, aku pun tak tahu jenis cermin mata macam mana yang aku perlukan. Kalau tak nak silau, selalunya orang pakai cermin mata hitamlah kan? Jadi jenuhlah selama ni aku cari cermin mata hitam tapi tak nak gelap. Ah, bukan cari sangatpun sebab aku yakin, cermin mata yang aku nak tu, tak ada.

Baru-baru ni, ada kawan sarankan pada aku pakai cermin mata hitam. Akupun ceritalah dekat dia masalah aku. Dia suruh aku pakai cermin yang tak gelap tapi boleh elak silau. Ha??? Ada ke? Dah minggu lepas round mall cari cermin mata seperti yang dimaksudkan. Aku ada berkenan satu cermin mata kat Eye Galery kat Jusco, cerminnya tak gelap sangat tapi kawan aku cakap, tak sesuai dengan muka aku. Kalau nak diikutkan, harganya "under budget".

Akhirnya, Sabtu lepas, kami ke kedai cermin mata yang terletak dalam The Store Sungai Buloh. Tempat yang kawan aku biasa. Mula-mula, try yang "ready stok" tapi tak menepati ciri yang aku nak. Kawan aku bagi tahu tuan kedai tu tentang keperluan aku. Sudahnya, kakak tu keluarkan beberapa sampel cermin mata untuk aku cuba. Kata kakak tu, kalau nak yang macam aku nak tu, kena tempah lebih-lebih lagi yang tak ada "power". Dalam banyak-banyak yang dia keluarkan, ada dua yang aku rasa OK. Satu yang tiada perlindungan UV harganya RM70.00 dan yang ada UV Protection RM150.00. Tentunya aku pilih yang RM70.00. Tapi kawan aku suruh ambil yang RM150.00. Katanya yang ada UV tu elok. Ye, aku pun tahu tapi budget tak ada. Belum frame lagi tu.

Kawan aku mula memilihkan aku frame. Ada dua frame yang sesuai dengan aku. Menurut kata dia, satu daripadanya nampak "smart" dengan aku. Bila dipegang, frame tu nipis dan ringan sangat sampai aku rasa macam frame cermin mata mainan. Memandangkan nak berjimat, aku putuskan agar beli lain kali. Bila dah tinggalkan kedai tu, fikir punya fikir, rasa nak beli pulak. Sekarang ni kan tengah sale Raya Cina. Lepas makan Pizza Hut, kami sekali lagi ke kedai tersebut.

Akhirnya, aku membeli:
Cermin UV Protection warna kelabu =RM150.00
Frame warna pink nak ke merah (mengikut kesesuaian muka) =RM320.00, sale 50%, =RM160.00, minta kurang lagi, =RM140.00
Total: RM290.00. Malam ni Insya-Allah boleh ambil.

No comments: