SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Wednesday, February 18, 2009

Peaching, Suatu Pengalaman Baru

Sudah lamaku biarkan blog ini tidak di "update". Entahlah, akhir-akhir ini... Aku terasa malas untuk menulis. Lalu, aku hanya menjadi pembaca senyap kepada beberapa blog. Kadang-kadang... Aku menjengah ke sini. Bukan untuk menulis tapi melihat sekiranya ada komen yang ditinggalkan. Hari ini, hati terdetik untuk menulis. Semoga hari ini menjadi inspirasi kepadaku untuk menulis pada hari-hari seterusnya. Baiklah, kita mulakan:

Dari minggu lepas hingga minggu ini dan mungkin akan berlarutan hingga minggu hadapan, aku ke RTM untuk "peaching". Hari pertama "peaching" bagi penulis baru sepertiku amat mendebarkan. Aku tidak dapat membayangkan bagaimana suasana "peaching" yang akan aku hadapi. Bagaimana pula reaksi para juri yang akan menilai hasil karyaku nanti? Tertarik hatikah mereka dengan ideaku nanti? Kalau ideaku tidak menarik, macam mana? Aaaaahhhhhh!!! Tentionnya.

Aku ke RTM bersama produser dan director yang juga menghadapi sesi "peaching" karyanya hari itu. Tatkala kaki melangkah ke ruang menunggu, rasa sejuk segera menggenggam tangan dan kakiku. Sudah beberapa kali aku berlatih "peaching" tapi kurang memuaskan. Masa 10 minit yang diberikan kepada setiap pembentang ku rasakan tidak mencukupi. Eh, kenapa dengan aku ni? Kan masa belajar dulu pernah "peaching" 10 minit, dan akulah orangnya yang paling suka buat pembentangan kertas kerja. Bercakap di hadapan rakan sekuliah macam pensyarah (Ewwah). Setiap solan yang dilontarkan pasti menerima jawapan yang tidak menghampakan dariku. Pernah juga aku berdebat dengan pensyarah untuk mempertahankan kerjaku. Kali ini lain pula rasanya. Mungkin ini pengalaman pertama "peaching" dalam erti kata sebenar, dalam industri. Ish... Entahlah....

Nama syarikat dipanggil. Aku tahu, panggilan syarikat itu bermakna aku. "Bismillahi rahmani rahim". Aku melangkah ke bilik "peaching" bersama produser dan director yang akan sama-sama menyaksikan pembentanganku. Dua orang perempuan, seorang lelaki dan seorang penjaga masa telah siap sedia menanti kehadiran kami. Telemovie hari guru "Obor Itu Dia", taruhan karyaku yang pertama. Aku menamatkan ayat terakhirku. Aaahh... Lega. Tak sampaipun 10 minit. Masa yang berbaki ku isi dengan penerangan tentang watak dan persoalan yang ingin aku paparkan. Director di sebelah turut sama-sama membantu menarik perhatian juri terhadap karyaku.


Sesi "peaching" director pula bermula pada pukul 4.00 lebih petang. Nampaknya, suasana "peaching" ini berbeza dengan suasana "peaching" ku tadi. Para juri nampak tidak secerdas juri yang menilai "peaching" ku tadi. Cubalah bayangkan kalau aku di tempat director ni, Hmmm... Entahlah.

Minggu lepas sehingga semalam sudah beberapa kali aku menghadiri sesi "peaching". Bukan sahaja untuk karyaku tetapi juga mewakili director dan seorang rakanku yang tidak dapat menghadiri sesi tersebut kerana bertugas di lokasi penggambaran. Ya, debaranku sudah tidak sehebat kali pertama dulu. Dua sesi "peaching", esok dan lusa akan aku hadiri. Mohon doa dari pembaca agar karyaku mudah diterima.

No comments: