SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Thursday, March 28, 2013

Politik Si Gemuk

Hahahaha... Zaman moden ni, kucing pun pandai berpolitik. Tapi bukanlah politik untuk jadi YB tu.

Alkisahnya, malam tadi, sangkar Si Gemuk tiba di rumah bersama kelengkapan lain. Masa kita orang tengah pasang sangkar, Si Gemuk kononnya berkelakuan baik, duduk je diam-diam dalam rumah rekaan aku (kotak) bersama anak-anaknya. Bila sangkar siap, maka, kamipun memasukkan Si Mickey ke dalam rumah baru tersebut. Kemudian, masukkan Si Gemuk dan dua ekor babynya. OK, kita tengok gelagat dia. Si Mickey sibuk explore rumah barunya. Kejap ke bawah, kejap ke atas. Sampai tandasnya (tray pasir untuk membuang) pun dia masuk. Bekas air minum pun dia hidu dan cuba minum. Lepas tu, dia celup tangan dalam air tu. Manakala Si Gemuk pula, masih berkelakuan baik dan sopan. Dia buat dek je seolah-olah tiada apa yang berlaku. Beberapa minit kemudian, dia pandang rumah lamanya. Cey... Kononnya berdisiplin nak masuk rumahlah tu, balik tempat asal. Lepas tu, dia dokong anak dia. Tapi bila tengok tak ada jalan keluar, dia letak balik. Setelah beberapa kali babynya didokong dan diletak, Gemuk kembali diam. Berlagak seperti tak heran dengan apa yang berlaku. Setelah segalanya selesai, aku keluar makan. Maka tinggallah Si Gemuk di dalam rumah barunya.

Sepulangnya aku dari makan. Si Gemuk mengiau, minta dilepaskan. Aku pujuk dia, cakap baik-baik suruh dia tidur dalam sangkarnya. Bila aku masuk bilik, dia mengiau makin kuat. Lepas tu meroyan tak tentu fasal. Dia cakar papan lapis dan koyakkan surat khabar yang menjadi alasnya. Aku ni tak boleh, kesian dengan kucing. Aku lepaskan dia. Punyalah manja bila dapat keluar. Ah, aku tahu, ni semua politik dia. Baik aku tidur.

Pukul 5.00 pagi, aku tengok sangkar dah kosong. Haaa... Ni yang aku tak gemar Si Gemuk ni. Kan betul, dia keluarkan anak dan letak tepi kabinet TV. Aku masukkan dalam sangkar. Bila dia merayu, aku keluarkan balik. Belum sempat aku belah, dia dah dokong baby dia bawa keluar. Kali ni, tiada maaf! Bagimu. Aku kurung dia dalam sangkar. Aku kuatkan hati untuk buat bodoh dengan dia. Sampailah time aku nak keluar pergi kerja, aku pindahkan Si Gemuk sekeluarga dalam rumah lama dan letak kat luar rumah macam biasa. Barulah dia diam. Gemuk, Gemuk. Ingat sekali geram, ingat sekali kelakar.

Oh ya, bagi mereka yang mula nak bela si comel ni, di sini aku sediakan senarai harga keperluan si comel untuk korang budget. Bukan nak menunjuk, tapi supaya korang tak susah macam aku cari harga benda alah ni. Penat aku merantau dari satu blog ke satu blog nak cari harga:

Bekas makan =RM9.00 (mungkin mahal sikit sebab beli kat Mid-Valley - beli lebih awal).
Sangkar dua tingkat dan besar, siap dengan ram antara tingkat dan bekas alas kotoran bawah lantai sangkar =RM260.00
Bekas air yang boleh digantung pada dinding sangkar untuk mengelak dari tumpah =RM10.00
Tray buang najis =RM30.00
Pasir serap bau =RM20.00
Skop buang najis =RM6.00
Makanan untuk anak kucing =RM20.00 (lupa jenama dan berat)
Spray kutu: RM42.00.
Bola mainan berloceng =RM3.00 (beli lebih awal)

Jumlah tak termasuk yang beli lebih awal: RM388.00.

Terima kasih kepada penaja :)

No comments: