SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Monday, March 11, 2013

Jenis Face Powder Dan Penggunaannya

Hahahaha.... Sesuai dengan tajuk di atas, mesti korang semua dah tahu apa yang aku nak cerita hari ni. Beberapa hari kebelakangan ni, aku sibuk mencari info tentang compact powder yang OK. Tapi dalam aku mencari-cari tu, aku terjumpa sesuatu yang lebih menarik. Haaa... Aku sendiripun tak tahu tentang ni. Jadi, mari kita sama-sama belajar. Info ni aku petik daripada


www.dangobunny.com/.../jenis-jenis-face-powder-...Cached



Kulit wajah yang terlalu banyak bedak, it looks lifeless, it doesn’t look flawless or glowing at all.



So generally kenapa kita menggunakan face powder atau bedak muka ni?



1. Untuk kawal kulit berminyak.

2. Untuk cover sebarang cela dan kekurangan di kulit wajah.

3. Untuk memberi ‘stay power’ kepada foundation muka atau BB cream yang telah di pakai. (yelah dah susah payah kita dok tempek BB cream bagai sebab teringin nak kulit flawless ala-ala artis Kpop tapi kalau kita pakai BB cream je tapi tak pakai powder, dengan cuaca kat Malaysia ni confirm 3-4 jam kemudiannya muka macam lilin cair hehe)

4. Untuk melindungi kulit dari sinaran UV matahari (bagi powder yang ade pelindungan SPF15 ke atas)

5. Untuk melindungi kulit dari sebarang habuk dan kotoran.



2 jenis face powder:



Type 1: 2 Way Cake Powder



Coverage: Medium Coverage to Full Coverage (bergantung pada teknik pemakaian bedak tersebut)



Skin types: Sesuai untuk semua jenis kulit kecuali extremely dry skin or flaky skin.



Versatility: Bedak ni boleh digunakan on its own, tidak perlu gunakan foundation.



Rasanya kalau nak cepat bersiap setiap hari ke mana-mana, jalan paling mudah ialah menggunakan 2 way cake powder. So powder jenis ni memang coverage dia tip top, boleh digunakan untuk mendapatkan full coverage atau medium coverage, kalau adaparut-parut jerawat yang nak disamarkan, kita memang akan cari bedak asas yang full coverage. Boleh jimat duit sikit sebab tak perlu beli foundation yang berasingan, guna powder je pon dah perfecto.



Problem dengan powder jenis ini ialah:



1. Ia tidak sesuai dipakai di atas foundation, ia perlu dipakai on its own, kalau digunakan selepas pakai foundation, CONFIRM muka akan nampak cakey, makeup kelihatan tersangat tebal dan kulit langsung tak kelihatan natural. Boleh lah guna atas foundation kalau foundation tu jenis sheer coverage, jadi bedak two way cake ni akan tambahkan coverage yang kulit bermasalah perlukan. Cuma elakkan guna foundation medium to full coverage dengan two way cake, haa karang tak pasal-pasal muka nampak macam pakai bedak tebal berinci-inci.



2. Tidak berapa sesuai untuk mereka yang berkulit kering. Sebab two way cake powder ialah powder semata-mata, jadi bagi yang berkulit kering sama ada korang menggunakan teknik ‘wet sponge’ atau ‘dry sponge’ untuk applikasi powder jenis ni, kulit korang akan kelihatan semakin kering dan nampak semua sel-sel mati halus yang menggelupas kat kulit tu. So bagi yang berkulit kering, this powder is not suitable for you if you have a dry flaky skin. Kulit berminyak akan dapat paling banyak benefit dengan powder ni sebab bergantung pada formula powder tersebut, ade sesetengah powder boleh control muka dari minyak berlebihan.



3. Hasil kemasan dari 2 way cake powder mungkin akan kelihatan cakey jika digunakan terlalu banyak. Jadi bila guna powder jenis ni kena ingat; ‘less is more’.



4. Elakkan touch-up selepas korang gunakan two way cake. Biasalah bagi otai-otai yang dah biasa ber-makeup sekalian, bila kita dah bersolek 3-4 jam kemudiannya mesti kita nak touch-up punya. Tetapi bila dah guna two way cake ni, elakkan touch up dengan menempek lebih banyak bedak di atas permukaan kulit sebab nanti hasilnya kulit akan kelihatan cakey dan serious nampak solekan kulit tu tebal.



5. Bagi powder two way cake yang ade SPF15 keatas di dalam powder tu, memang tak best sangat guna powder tu sebab nanti bila snap photo menggunakan flash photography, ughh muka nampak putih melepak confirm orang confuse tu orang ke atau hantu mak limah. So elakkan guna powder ni dengan SPF yang tinggi atau pilih yang takde SPF kalau waktu tu nak bergambar sakan ye. *wink*



Things that you needs in order to apply a powder: Powder sponge or a Kabuki brush or a big powder brush.



Tips dan Teknik untuk pemakaian face powder jenis 2 way cake:



1. Dry sponge technique-untuk hasil kemasan yang medium coverage, tidak akan kelihatan flawless sangat.



2. Wet or dampen sponge techinique-untuk hasil kemasan yang full coverage. Bila menggunakan teknik ni, jangan apply bedak terlalu banyak jika mahu kulit kelihatan flawless, gunakan sponge yang telah di basahkan dengan sedikit air (jangan sampai sponge tu terlalu basah pulak, gunakan sedikit air je)



3. Kabuki brush-kalau gunakan kabuki brush, bulu dia lebih lembut, tebal dan bushy jadi brush ni akan ‘pickup’ lebih banyak powder berbanding brush biasa jadi pada pendapat I, kabuki brush boleh beri full coverage jugak bila digunakan untuk apply powder jenis ni.



4. Normal big powder brush-hasil kemasan bedak lebih kepada medium coverage, bagus untuk touch up sebab bedak tak cake up dan tak nampak tebal



5. Quick tips: Jika korang dah ter-kelihatan cakey hasil daripada pemakaian bedak yang terlalu tebal, gunakan mist spray atau apa-apa makeup spray dan spray kan wajah tu, biarkan air tu kering untuk 2-3 minit dan hasilnya ia akan ‘tone down’ kan bedak yang terlalu tebal tu untuk kelihatan lebih natural.



Type 2: Sheer Pressed Powder

Coverage: Sheer coverage i.e very minimum coverage



Skin types: Sesuai untuk semua jenis kulit kecuali kulit berminyak.



Versatility: Boleh digunakan on its own untuk very minimal coverage tetapi lebih sesuai digunakan dengan foundation makeup.



Problem dengan powder jenis ini ialah:



1. I tak rasa ada apa-apa masalah pon dengan powder jenis ni, yang menjadi masalah ialah bila kita salah gunakan bedak ni je. Bedak jenis ni, ia bukan untuk cover apa-apa cela di wajah, so kalau ada parut jerawat ke, liang roma yang membesar ke, ia takkan dapat diselesaikan dengan pemakaian bedak ni semata-mata.



Sebab ramai yang tak sedar fungsi sheer coverage powder ni hanya untuk memberi ‘stay power’ kepada foundation atau BB cream yang kita dah pakai je, tu pon ‘stay power’ yang minimum sebab bedak ni sangat halus dan tidak memberi sebarang coverage untuk tutup apa-apa ketidaksempurnaan kulit. Akibatnya kita gunakan terlalu banyak pressed powder kat kulit kita dan membazir je 2 bulan sekali kena beli pressed powder baru padahal kita yang salah gunakan powder ni untuk fungsi yang tak ada padanya.



2. Disebabkan kemasan bedak ni memang natural dan coverage pon minimal je, bedak ni tidak boleh membantu bagi mereka yang kulit jenis berminyak, sebab ia bukan bedak untuk tujuan control oil di wajah.



Jadi, gunakan sheer pressed powder ni bersama dengan:



1. Foundation,



2. BB cream,



3. Sunblock atau face moisturizer.



Tips dan Teknik pemakaian face powder jenis sheer pressed powder ni:



1. Dry sponge-untuk kemasan sheer coverage.



2. Kabuki brush-untuk kemasan medium coverage.



3. Normal big powder brush-untuk kemasan sheer coverage.



don’t be afraid of makeup *wink



Pesanan Penulis:

Disclaimer: I am not a professional but all of the contents is based on my experienced as a woman who have so much passion and love towards beauty related products, so do take it entirely as my opinion and advise only.















No comments: