SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Friday, November 27, 2009

Isssshhhppp! Diam!

Manusia tetap manusia, tak kira tua, muda, kecil atau besar. Selagi mereka bergelar manusia, tetap ada persamaan sikap antara mereka. Kalau yang elok tu OK lah, tapi kalau yang kurang tu... Sama-samalah kita betulkan serta elakkannya. Membebel? Bukan aku membebel cuma meluahkan isi hati.

Agaknya, memang tabiat manusia ni suka berbual dalam surau atau masjid ya? Aku ingat, keadaan ni berlaku masa aku kat asrama dulu. Tapi masa tu kira OK lagilah, sebab boleh aku tegur, marah dan suruh diam. Tapi kalau yang buat tu dah peringkat makcik-makcik macam mana? Itulah yang terjadi sewaktu aku menunaikan Solat Sunat Aidil Adha pagi tadi.

Aku agak kecewa sebab aku sampai lewat, jadi terpaksa duduk di belakang. "sound system" pula tak berapa bagus, mungkin kekurangan "speaker". Apa yang amat mengecewakan adalah sewaktu khatib membaca khutbah. Saf di belakang aku bercakap-cakap hingga mengganggu tumpuanku. Nak tegur... Takut dikata kurang ajar atau berlagak, yalah, akupun bukan selalu ke masjid tu, balik pun sekali-sekala. Lagipun yang bercakap tu dah berumur, dah pangkat makcik. Takkanlah dia orang datang ni semata-mata untuk solat je. Habis khutbah macam mana? Kenapa Solat Raya ada khutbah? Sebab untuk memberi pengajaran serta menambahkan ilmu kita. Kenapa tak nak dengar, makcik? Hai!!! Entahlah! Lidah ni pula... Seakan kaku untuk menegur. Itu kesilapan akulah, mungkin iman akupun terlalu lemah sehingga kelu lidah untuk menegur.

No comments: