SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Friday, July 17, 2009

Esok...

Alhamdulillah, syukur kepada Allah yang masih memberi kesempatan untuk aku bernafas.

Hari ni... Ada kelainan sikit di rumahku. Ibu, adik dan kakak Hana ada di rumah. Mesra alam betul Ibu Hana tu. Aku senang berbual dengannya. Orangnya banyak cakap dan kelakar. Tak kering gusi dibuatnya. Tak sabarnya nak tunggu pukul 6.00, nak balik.

Macam biasalah, aku ingat, malam ni aku nak masak ringkas je. Masak sawi tumis air. Biasalah, malam kan aku makan sayur je. Esok atau lusa, ingat nak buat bubur nasi untuk sarapan. Lauk pula ingat nak masak ayam masak lemak cili api dan ayam paprik (bukanlah dalam hari yang sama). Minggu ni kan ada tetamu, masak istimewa sikitlah. Lagipun hari cuti, banyaklah masa yang aku ada untuk masak. Kesian Hana, hari kerja, tiap-tiap hari dia masak. Yalah, dia kan balik awal. Nak harapkan aku yang balik pada senja kala ni, alamat lambatlah makan malam. Tapi, sesekali je aku makan malam. Balik kerja pun aku kena masak juga, masak untuk menu kesihatan akulah, apa lagi masak sayur. Malam kan, aku makan sayur je. Ada masa teringin tu, aku makanlah juga nasi. Nak-naknya kalau Hana masak sambal. Itukan masakan kegemaran aku tu. Agak tak boleh kawal nafsu makan tu, makanlah juga. Tapi tak boleh selalulah.

Diet untuk apa? Ha, diet aku ni berbeza dengan diet orang lain tau. Bukan sebab nak kuruskan badan aku yang dah memang sedia kurus ni. Tapi, diet untuk keseimbangan zat makanan. Aku nak berisi sikit jadi, aku perlukan zat yang seimbang (bukan main makan je bagi badan naik). Dan makan sayur adalah salah satu cara ke arah itu. Bukan makan sayur sikit-sikit tau, semangkuk sayur atau lebih. Jadi, hari-harilah aku kena fikirkan masakan sayur yang berbeza supaya sayur tu menyelerakan dan sedap dimakan. Sebagai usaha untuk kesihatan, sekarang ni, aku ada rutin mingguan yang baru. Hari minggu, aku pasti akan ke gymesium. Yalah, selain daripada pemakanan yang baik, bersenam itu penting. Jadi, pagi-pagi lagi aku akan bersiap untuk ke gym. Harap-harap, aku istiqamah dalam melaksanakan semua ini. Oh ya, buah untuk sarapan pagi pun tak ada ni, jadi, kenalah beli minggu ni. Kalau tak berkesempatan, makan kismis dan oat jelah sarapan minggu depan.

Aku terbaca satu artikal baru-baru ni, kita kena makan antara lima hingga enam kali sehari. Dan waktu makan tu, mesti konsisten pada setiap hari. Sarapan tu paling penting kerana dia akan mempercepatkan proses pembakaran kalori selain daripada memberi tenaga kepada tubuh. Patutlah abah aku marah bila aku atau adik-adik enggan bersarapan. Rupanya, sarapan juga membantu otak berfungsi dengan baik. Aku masih ingat, bagaimana beberapa bulan lalu, ketika abah ada di rumahku. Hari itu, aku lambat ke pejabat dan aku tidak mahu bersarapan kerana bimbang akan lewat. Abah marah dan paksa aku makan. Begitulah abah. Masa sekolah dulu, aku selalu dihantar ke sekolah menjelang buka persekolahan setelah bercuti. Memang abah yang akan hantar aku dengan kereta dari Kelantan ke JB. Kadang-kadang, kami sampai ke JB pagi hari persekolahan kalau abah tidak boleh hantar awal. Walaupun lambat, abah pasti akan mengajak aku ke kedai untuk bersarapan terlebih dahulu. Atau pun, abah akan bungkuskan sarapan dan tidak lupa untuk berpesan padaku, jangan lupa sarapan sebelum masuk kelas. Makan apa yang abah bagi tu.

Memang susah nak jaga kesihatan ni. Patutlah, abah beli basikal semata-mata untuk keluarkan peluh. Katanya, kerja di pejabat macam dia tak berpeluh. Abah juga jika ada masa terluang pasti akan berjoging. Kalau tak pun main badminton. Cuma sekarang, sejak abah sering sakit belakang, abah tidak lagi bermain badminton.

2 comments:

khairul said...

sampai tua la nak tunggu novel ni siap...

TINTA EMAS said...

Aik, apasal komen ni kat sini pula? Salah tajuk ni :) Yalah, novel orang ni tua baru boleh baca, blog dia tu??? Sampai matilah tak update :(