SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Monday, July 13, 2009

Mimpi Yang Menakutkan Dan Cerita Hakim

Malam itu, aku tidur seperti biasa. Namun lenaku tidak diulit mimpi indah yang sering aku dambarkan. Aku bermimpi menerima panggilan telefon dari seseorang yang mengatakan mama ku telah kembali ke rahmatullah. Anehnya, aku tidak mahu pulang untuk memberikan penghormatan terakhir buatnya. Aku seakan tidak percaya dengan berita yang dikhabarkan. Sejurus aku terjaga, mengingatkan kembali mimpi itu.

"Kalau kita bermimpi seseorang itu meninggal dunia, itu maknanya, Insya-Allah, orang itu mempunyai umur yang panjang. Tapi mungkin pada masa kita bermimpi itu, dia sedang sakit." Sejenak, patah bicara Cikgu Sali (guru sekolah agama semasa di PES) terngiang di telinga.

Apa benarkah itu maknanya? Dan semalam... Aku menelefon rumah. Dari cerita Acik, mama ku sihat-sihat saja. Aku lantas menceritakan mimpi tersebut padanya. Acik tergelak kecil.

"Mama pun mimpi benda yang sama. Mimpi tentang mati," Gulp! Aku telan liur.

"Siapa yang mati?" Pantas aku bertanya.

"Mama mimpi adik kau mati," Ah, Acik adik ku itu suka bergurau.

"Yalah, adik yang mana? Engkau ke? Ke Angah?"

"Hakim,"

Hakim adik bongsuku? Mungkin ini satu kebetulan. Menerusi Acik, ku ketahui Hakim juga sihat. Dia baru pulang ke MRSM Sabtu lalu setelah pulang bercuti hujung minggu. Hakim, ah rindu pula aku pada dia. Kenapalah, aku lupa untuk telefon rumah Jumaat lalu bertanyakan kalau-kalau Hakim pulang bercuti? Jika tidak, mesti aku dapat berbual-bual dengannya. Hmmm... Hakim adikku yang si pemalu dan tidak banyak cakap itu sudah mampu bercerita panjang sejak tinggal di asrama. Kadang-kadang ceritanya bisa meledakkan gelakku. Apatah lagi bila mengenangkan sikapnya yang malu dan sering menjawab "tak tahu" apabila ditanya pada suatu ketika dahulu, sudah pandai berbual dan berlawak. Cerita percutiannya ke Paris, London dan Itali pada Jun lalu pun belum habis diceritakannya padaku. Aku ingat lagi petang setelah ia pulang dari sana, aku menghubunginya. Bukan main asyik lagi dia bercerita tentang negara-negara yang dikunjunginya. Dia turut membuat perbandingan sikap antara penduduk negara tersebut. Paling buat aku gelak, dia bandingkan kucing-kucing di ketiga-tiga negara tersebut. Hakim memang begitu. Dia amat sukakan kucing. Hakim... Hakim...

"Negara mana yang Hakim suka, London ke, Perancis ke Itali?" Tanyaku mengujinya. Tanpa dia tahu senyumku leretkan di bibir.

"Kenapa? Tak suka Itali?" Dugaku lagi."Hakim suka London," Jawabnya teruja.

"Orang Itali tu, masam je muka. Pentingkan diri sendiri. Tak mesra langsung. Kalau orang London, senyum je. Ramah pula tu. Kalau tengok kita terpinga-pinga, terus datang tawarkan bantuan," Ceritany

No comments: