SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Tuesday, June 13, 2023

Seharian Di Pulau Redang

Assalammualaikum dan selamat petang semua! Nampaknya blog saya ni bukan setakat bersawang tapi bersemak! Hahahaha kemalasan dan kesibukan melanda. 3 Jun lalu, saya bersama 16 orang kawan dan anak-anak mereka telah berhuha-huha di Pulau Redang. Kat mana Pulau Redang tu? Terengganulah jawabnya. Kami ni ada dua group. Satu group naik kereta dari Pahang dan satu group lagi naik bas ekspres dari Kuala Lumpur. Saya dalam golongan naik bas. So, saya nak cerita dari point of view saya yang naik bas. Kami berlapan naik bas dari Terminal Bersepadu Selatan. Saya, Suni dan anak-anak dan Miza bersama tiga anaknya. Ini trip mak-mak dan anak-anak ye hahahaha… Kami berkumpul di TBS dan naik bas Mini Express jam 11.45 malam. Sampai di terminal bas Kuala Terengganu lebih kurang 5.45 pagi. Saya ni memang malas nak masuk public toilet. So, saya pakai seluar mandi dalam jeans saya supaya saya tak perlu susah-susah nak tukar baju kat jeti. Baju pulak saya pakai jesi siap-siap. Kira tak payah susah-susah tukar baju dah kat sana nanti. Tak adalah Nampak sangat saya pakai baju mandikan kalau pakai macam ni. Saja je pakai macam ni sebab malas tukar baju. Kalau tak, boleh je pakai baju mandi satu suit. Tapi, saya terpaksa masuk public toilet untuk gosok gigi dan buang air. Bayar RM0.40 tapi toilet masya-Allah, busuk betul! Malulah sikit kat pelancong. Habis korang kutip bayaran tu untuk apa? Tak ada pilihan, saya masuk jelah. Tak lepas bernafas sebab duk tahan nafas sepanjang berada dalam toilet. Mandi? Memang taklah. Kita mandi laut teruslah. Kami teruskan perjalanan ke Jeti Merang dengan menaiki My Bas. Perjalanan mengambil masa lebih kurang 45 minit. Sebenarnya nak ke Pulau Redang ni ada dua jeti. Jeti Merang dan Jeti Tamadun Islam tapi sebab pakej yang kami ambil ni bermula dari Jeti Merang, so kami kenalah ke Merang. Dah namapun naik bas kan, memang taklah bas tu berhenti betul-betul kat jeti. Sebagai seorang traveller, saya dah bersedia dengan sebarang kemungkinan. Kami turun di Jeti Merang tapi perlu masuk ke dalam kira-kira KM1.4. Kami memutuskan untuk berjalan kaki. Alamak! Banyaklah pulak jeti kat Merang ni. So, kalau korang nak pergi Redang melalui Merang ni, tanya siap-siap travel agent tu jeti mana. Untuk persiapan, dari KL lagi saya dah bahagikan barang-barang saya kepada dua beg. Satu beg roda dan satu beg sandang. Saya malas nak pindah-pindah barang or tercari-cari barang dan bahagikan masa kat jeti. Sebab saya tahu masa tu semua orang nak cepat dan penggunaan public toilet mesti sesak. Saya letak swaiter, tuala, baju nak pakai selepas snorkelling, sun screen, ubat dan berus gigi, ubat mata, handset, beberapa helai plastik termasuk plastik extra untuk letak pakaian basah dan plastik kecik jika diperlukan serta lain-lain keperluan dalam beg sandang siap-siap. Saya tak nak buka beg roda langsung setelah tiba di Terengganu. Barang-barang yang saya masukkan dalam beg sandang tu, saya letak dalam plastik dulu then baru masuk dalam beg sandang. Kenapa? Sebab saya takut kalau terpaksa meredah hujan, beg mesti basah. Kalau beg basah, barang-barang dalam beg pun basah dan beg akan jadi berat. Satu lagi, dalam bot pun mesti air akan merecik dan bot pasti basah. Yelah, bila dah siap snorkelling semua orang akan naik bot dalam keadaan basah. So, kalau beg kita tu kena air, barang dalam beg takkan basah kalau diletak dalam plastik. Benda ni confirm berlaku dan memang berlaku di Redang. Mana saya belajar bab plastik ni? Hahahaha ni semua petua pergi daki gununglah ni. Dan saya nak beg sandang saya tu ringan je. Tak nak berat-berat. Kot-kotlah kalau kena berjalan, jenuh nak pikul beg berat. Hahahaha kan betul kena jalan kaki. Kasut, saya pakai kasut getah je supaya cepat kering sekiranya kena air. Ni pun petua daki gunung dan berkayak. Hahahahaha… Dua group kami ni berjumpa di jeti Merang. Alhamdulillah, saya tak perlu kalut-kalut nak tukar baju. Saya just buka je jeans dan tukar tudung di mana benda ni boleh je buat kat luar public toilet. Jam 9.00 lebih pagi, kami menaiki bot dan meninggalkan tanah besar. Day trip kami ni mempunyai tiga hentian di pantai dan tiga hentian di laut dalam untuk snorkelling. Rezeki kami seekor penyu menonjolkan diri tapi tak boleh pegang penyu tu macam masa saya kat Bali beberapa tahun lalu. Seronok berada di permukaan laut ni. Saya lebih suka duduk bersantai di permukaan laut bertemankan pemandangan dasar laut yang indah berbanding berada di pantai sebab tengah laut tak ada ombak. Kalau duduk di pantai, asyik kena tolak dengan ombak je. En. Awang dan Ayah Cik merupakan guide kami sepanjang trip ni. Boat laju kami membelah laut dengan laju. Terumbang-ambing kami dibuatnya Tapi seronok sangat. Kami makan tengahari di pulau. Saya lupalah nama-nama hentian kami kat Redang tu. Oh ya, teruja jugak bila Ayah Cik bagi pegang Gamat. Makin dipegang, makin keras Gamat tu. Macam timun pun ada. Tapi Gamat yang kami pegang ni jenis yang ada duri tak berapa durilah. Sebab duri dia tak tajam. Lepas tu, dekat hentian terakhir tu, datanglah beberapa ekor ikan menggeser ke tubuh kami. Saya memang suka fenomena ni macam saya dekat Gunung Tahan dulu. Lebih kurang jam 5.00 petang, kami tiba semula di Jeti Merang. Sekali lagi saya malas tukar baju. Since baju mandi dah bersih dan tak ada pasir, biar jelah dia kering. Grab pun lambat nak dapat. Mungkin tak banyak Grab yang ada di sekitar jeti. Baju pun kering dan kami naik Grab menuju ke penginapan kami di Grand Puteri Hotel. Maka tamatlah day trip kami ke Pulau Redang. Bye bye you alls! Hai, bilalah nak consistant tulis blog ni? Hahahaha

No comments: