SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Thursday, May 14, 2015

Kejadian Kali Kedua

Semalam, kelas renang pertama saya yang saya tumpang sekumpulan pelajar untuk belajar. Bukan bermakna kelas saya bersama Coach Fauzi berakhir dan tidak bagus. Cuma, saya perlu usaha lebih untuk benar-benar menguasai teknik renang yang betul. Rasanya kalau saya hanya mengharapkan kelas bersama Coach Fauzi, pastinya pelajaran saya tak sempat habis sebelum tamat sesi. Seperti yang saya war-warkan sebelum ni, kelas ni bersama Coach Hawary. Tapi hari ni, saya tak nak cerita fasal kelas renang ni dulu. Ada kejadian lain yang lebih penting perlu saya coretkan di sini. Saya dah lupa sama ada saya ada tulis atau tidak peristiwa saya hilang handset dan jam tangan sebelum ni. Yang pastinya kedua-dua handset dan jam tangan saya tu hilang berasingan. Semalam, selepas tamat kelas dan bersedia untuk pulang, Ujang salah sorang pelajar kehilangan handset. Semua orang merasa gempar dan sibuk mencari dan menyoal siasat Ujang. Cikgu Fazli: Coach ada jumpa cover tapi bukan note 3, cover buka dari atas ke bawah bukan macam buku. Cover lama. Gulp!!! Description macam cover handset Nokia saya. Saya lantas membuka bahagian beg di mana saya meletakkan handset tersebut. Masya-Allah, Nokia N95 dan IPhone 4S saya tiada. Subhanallah, apa yang sedang berlaku ni? Saya mencari lagi untuk memastikan jam tangan saya. Pun tiada. Ya Allah! Saya meminta Hazel untuk call nombor saya. Line IPhone telah dimatikan manakala line N95 masih hidup. Berkali-kali kami cuba namun tiada jawapan. Saya lantas menelefon seorang kawan saya yang saya partner kan aplikasi Life 360 bagi mengetahui kedudukan handset saya. Ya, handset saya berada di Jalan Taman Setiawangsa. Bermakna, saya membawa handset sewaktu latihan dan ianya hilang! Setelah penat mencari, kami bergerak pulang. Sekali lagi Cikgu Fazli menghubungi coach untuk memaklumkan handset saya yang satu itu masih hidup. Coach meminta nombor telefon saya untuk memudahkannya mencari. Setibanya saya di rumah, Haida, teman serumah memberitahu bahawa Cikgu Fazli meminta saya menghubunginya kembali. Menerusi panggilan yang dibuat, saya dimaklumkan, Nokia N95 saya telah ditemui bersama Nokia milik Syahida di dalam semak berhampiran. Manakala IPhone dan Note 3 Ujang masih gagal dikesan. Coach juga meminta pihak pengurusan membuat pengecaman cap jari agar kejadian seumpama ini tidak berulang. Menurut makluman management, kejadian sebegini mula berlaku sejak seminggu dua yang lalu. Saspek adalah dua remaja lelaki yang mungkin dilihat Cikgu Fazli berkeliaran di kawasan beg kami diletakkan. Cikgu Fazli berjanji akan mengambil handset saya dan Syahida hari ini. Sedang saya masih mengharapkan keajaiban berlaku untuk menemui IPhone dan jam tangan saya. Insya-Allah, amin... Rentetan daripada itu, saya telah membuat laporan polis di Balai Polis Wangsamaju jam 1.00 lebih pagi tadi memandangkan waktu itu sahaja ada orang yang boleh menemani saya berbuat demikian kerana kawan-kawan mempunyai urusan lain. Rupanya banyak kes kejadian kehilangan malam tadi. Sementara saya masih menunggu maklumbalas daripada Balai Polis Tun Razak berkenaan dengan kes saya. Saya juga membuat semakan menerusi Find My IPhone, tetapi ICloud memaparkan, All devices are offline. Mungkin saya lewat kerana perjalanan dari kolam ke pejabat dan dari pejabat ke rumah mengambil masa hampir dua jam. Selalunya pencuri tidak menunggu lama untuk melakukan sesuatu terhadap barang curiannya.

No comments: