SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Tuesday, April 17, 2012

Public Relations

Masa aku tak berapa tahu kerja public relations (PR) dulu, aku rasa macam best je jadi PR. Yelah, layan orang, jumpa orang, kena berpenampilan menarik, kena pandai berkomunikasi dan sebagainya. Aku kan suka fesyen dan gaya ni. Tapi bila dah jadi PR ni, kadang-kadang rasa bosan. Ada hari-hari yang tak ada mood, rasa malas nak jumpa orang, malas nak senyum, malas nak pakai lawa-lawa. Memanglah cantik dan gaya tu tak penting, tapi aku kena jaga imej pejabat. Dulu aku ingat jadi PR ni jumpa orang bila ada temujanji je. Jadi bolehlah set kat minda hari ni orang datang, kena pakai elok-elok, kena ceria dan kena senyum. Tapi rupanya tak semudah itu :( Selalu sangat aku kena layan tetamu on the sport. Memang aku suka layan orang. Tapi kalau hari yang aku tak ada mood macam harini... Rasa berat nak keluar jumpa orang apatah lagi nak senyum.

Bos aku? Confirm suruh aku yang layan tetamu. Jadi bila ada tetamu tak perlu panggil dia, aku je yang layan kecuali ada hal-hal yang terdesak. Kadang-kadang orang temujanji dengan diapun, aku kena ikut sama. Lebih teruk, aku yang kena ganti dia jumpa orang tu. Ni tambah sorang lagi. Pengarah eksekutif aku pun dah pandai suruh penyambut tamu panggil aku bila orang nak jumpa dia. Mana dia belajar entah. Dari bos aku kot. Sebenarnya, aku suka sangat dengan kerja aku sekarang. Suka jadi PR. Tapi Kalau hari tak ada mood macam hari ni... Dahlah pakaipun ala kadar je. Confirm tak menarik. Nasib baik kemas. Betullah, aku kena sentiasa berpengetahuan, sentiasa menjaga tingkah-laku, sentiasa pandai berkomunikasi, sentiasa berpenampilan menarik, sentiasa ceria, sentiasa senyum dan bersiap sedia untuk melayan tetamu. Bayangkanlah, kalau tengah sedih, marah dan tak ada mood pun aku kena senyum dan layan orang dengan baik. Tentionkan? Tapi, bila kita paksa diri untuk senyum dan ceria, ianya akan menjadi penawar pada kesedihan kita. Secara keseluruhannya, aku suka melayan tetamu. Cuma hari-hari ribut taufan atau senandung senja je aku jadi tak ada mood nak layan orang. Aku puas hati bila dapat layan orang dengan baik dan orang pula senyum dan seronok jumpa aku. Lebih-lebih lagi dapat bantu mereka untuk memberi input yang diperlukan.

No comments: