SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Sunday, November 6, 2011

Chek Yang Disayangi

Hari Raya Aidiladha tiada kesedihan bagiku kiranya berjauhan dari keluarga. Yelah, dah berapa tahun aku beraya tanpa keluarga sejak dari sekolah lagi. Namun... Pagi ini... Air mataku jatuh jua tatkala bercakap dengan chek menerusi telefon.

Kata chek... Dia tak sihat macam dulu lagi. Dia uzur. Kata chek, hari tu dia jatuh di dapur rumahnya jam 3.00 pagi. Masa tu... Semua orang tengah tidur. Tak ada siapapun yang sedar chek jatuh. Aku tanya, macam mana dia bangun. Chek kata, dia bangun sendiri tapi ambil masa yang lama. Kakinya sakit. Dia jatuh terbaring. Chek kata lagi... Kakinya sembap sejak jatuh. Dah dipanggil orang mengurut. Kata tukang urut, darah chek tak lancar. Chek cakap, sekarang, dia solat belunjur. Aku cakap dengan chek:

"Chek, chek janganlah bangun malam-malam. Nanti kalau jatuh, siapa nak tolong chek?" Aku mula sebak.
:Entahlah Long, chek dah biasa macam tu dari dulu lagi. Chek memang bangun malam,"

Yang jadi persoalannya sekarang, betulkah kaki chek sembap sebab jatuh? Atau... Ya Allah, jauhkanlah chek dari sakit buah pinggang sebab chek dah berapa tahun makan ubat kencing manis. Aku risaukan chek. Chek, along sayangkan chek. Chek, kalau boleh Along nak duduk dengan chek macam dulu. Kalau boleh, along nak selalu teman chek macam dulu tak kira pukul berapapun. Biarpun tengah malam buta. Chek, along sayangkan chek. Along rindu chek. Along nak peluk chek. Nak cium chek puas-puas. Ya Allah, jangan ambil chek dulu. Aku nak jumpa chek.

Ya Allah,
Kau berikanlah kesihatan pada chek meskipun usianya sudah lanjut.
Kau izinkanlah Ya Allah untuk dia habiskan sisa-sisa hidupnya dengan ibadah yang sempurna dan zikir padaMu Ya Allah.
Kau berikanlah kekuatan padanya untuk dia rukuk dan sujud mencari keredhaanMu.
Kau terangkanlah matanya untuk membaca kalamullahMu.
Kau fasih dan lancarkanlah lidahnya untuk mengalun zikir padaMu.

Tuhan, cukuplah, jangan uji dia lagi dengan kesakitan. Berikanlah dia kesihatan di akhir hayatnya. Moga dia dapat manfaatkan kesihatan itu buat menemuiMu Ya Allah.

Kau makbulkanlah Ya Allah doaku ini.
Amin, ya rabalamin.

Dan malam ini, aku masih menangisi nasib chek. Sungguh, aku sedih. Kalau boleh, aku ingin berada di sampingnya kini. Aku ingin dia bersamaku ketika ini. Biar aku tahu keadaannya. Biar aku berbakti padanya sepertimana dia menjaga aku ketika aku sakit dulu. Biar aku pula yang tidak tidur kerana menjaganya seperti dia menjaga aku dulu. Kalau chek sanggup berjaga malam dan mendukung aku sedangkan ketika itu aku sudah besar mengapa tidak aku? Aku muda, aku kuat untuk menjaga chek. Tapi aku terpaksa berjauhan dengannya kerana mencari rezeki. Ya Allah, Kau peliharalah insan kesayanganku itu, Ya Allah.

No comments: