SELAMAT DATANG KE SURIA KHATULISTIWA

Wednesday, January 21, 2009

Kasut Terbang Di White House???

Pergolakan dalam pentadbiran Presiden George W. Bush terutamanya dalam menangani isu Palestin-Israil sememangnya mendapat perhatian dunia. 20 Januari 2009 menyaksikan pelepasan kuasa tertinggi dalam tampuk pemerintahan negara kuasa besar dunia tersebut dengan kasut-kasut berterbangan sebagai ucap selamat perpisahan buat presiden Amerika Syarikat ke-43 di White House.

Aku sendiri terkesima tatkala membaca berita tersebut di salah sebuah akhbar harian. Seorang pemimpin yang sering ditangisi perpisahannya menerima kebencian daripada serata dunia dan mungkin ada yang bersorak gembira dengan pelepasan kuasa tersebut.

Seramai 500 orang penunjuk perasaan berhimpun di luar pagar White House dan membaling lebih kurang 40 pasang kasut ke arah George W. Bush sebagai menyokong tindakan wartawan Iraq, Muntadar Al-Zeidi dalam satu lawatan perpisahan Bush ke Iraq Disember lalu. Tunjuk perasaan ini turut disertai oleh mereka yang anti peperangan dan veteran Perang Iraq.

Bagi aku yang baru berpijar di muka bumi setahun jagung ini, merasakan kejadian ini sesuatu yang luar biasa. Mungkin cara tersebut merupakan satu cara bagi mempamerkan kebencian terhadap sekutu Israil yang sentiasa menyokong Israil dalam pencerobohan Palestin.

No comments: